Celem projektu jest budowanie i wzmacnianie relacji szkół z najbliższym otoczeniem. To już piąta edycja Szkoły w Sąsiedztwie (SWS) – poświęcamy ją technice muralowej oraz tworzeniu murali nawiązujących do lokalności szkoły. Zapraszamy do niej przede wszystkim uczennice_niów klas 5-7 warszawskich szkół podstawowych.
Podobnie do poprzednich odsłon SWS, młodzież przy wsparciu mentorskim i nauczycielskim przeprowadzi diagnozę lokalną, dzięki której lepiej pozna okolicę swojej szkoły. Na spacerze śladem murali, posłucha historii, które kryją się za nimi oraz pozna techniki wykonywania murali. Następnie przy pomocy ekspertów od murali oraz na podstawie diagnozy lokalnej zaprojektuje oraz zrealizuje własne malunki.
W tej edycji do Szkoły w Sąsiedztwie zaprosimy 2 szkoły. Udział w projekcie jest bezpłatny.
Korzyści dla szkoły
Rozwój postaw obywatelskich: uczestnicy_czki będą mieli_ały okazję wzmocnić wrażliwość na potrzeby środowiska lokalnego w działaniu.
Nowa wiedza dla uczniów_ennic: możliwość poznania metody diagnozy lokalnej oraz tajników związanych z projektowaniem oraz malowaniem murali.
Wzmocnienie sprawczości młodych Warszawianek_ków w działaniach na rzecz więzi sąsiedzkich, w szczególności relacji między ich szkołą a jej społecznym otoczeniem.
Możliwość nawiązania lub wzmocnienia współpracy z lokalnymi instytucjami kultury, przedsiębiorstwami, aktywistami_kami, które podzielą się swoją historią z uczniami_ennicami i staną się częścią muralu.
Doświadczenie projektowania i realizowania projektu sąsiedzkiego według własnego pomysłu.
Podniesienie kompetencji współpracowania w grupie.
Możliwość urozmaicenia i rozwoju działań szkolnego wolontariatu, a także poszerzenie umiejętności i form pracy z młodzieżą jego w ramach.
Formy wsparcia skierowane do szkół
Warsztat z diagnozy lokalnej szkoły z perspektywy budowania lokalnych partnerstw i relacji z sąsiedztwem,
Warsztat na temat techniki murali, urozmaicenie programu edukacyjnego o nową formę, opieka merytoryczna na etapie projektowania i realizacji muralu (15h),
Opieka mentorska dla każdej szkoły przez cały czas trwania projektu (8h),
Zapewnienie materiałów promocyjnych i warsztatowych,
Wsparcie merytoryczne oraz finansowe szkół w realizacji murali i organizacji finału projektu.
II etap – rozmowa z wybranymi nauczycielami_kami, które_rzy chcieliby_ałyby koordynować projekt z ramienia szkoły. Jej celem jest poznanie motywacji do udziału w projekcie, specyfiki szkoły i jej doświadczenie w realizacji podobnych działań, że społecznością lokalną. Chcemy omówić kwestię zaangażowania, którego wymaga uczestniczenie w projekcie.
III etap – rozmowa z dyrekcją dla upewnienia się, że wspiera ona ideę projektu i wyraża zgodę na przeprowadzenie działań, a młodzież będzie mogła liczyć na jej przychylność w trakcie projektu.
Do udziału w tegorocznej Szkole w Sąsiedztwie zaprosimy 2 szkoły. Wszystkie osoby, które zgłosiły się do projektu poinformujemy o wynikach rekrutacji do 29 listopada.
Etap 2: listopad 2024 – kwiecień 2025
Spotkanie otwarcia dla mentorów_ek i nauczycieli_ek uczestniczących w projekcie, wraz z przedstawicielkami Fundacji oraz ekspertem ds. murali.
Stworzenie grupy uczniów_ennic, którzy_re wezmą udział w projekcie.
Spacer śladami warszawskich murali oraz lekcja z wprowadzeniem do murali i sztuki publicznej (uwaga: spacer odbędzie się między warsztatem otwierającym dla grup uczniowskich, a diagnozą lokalną).
Współpraca z mentorem_ką:
warsztat otwierający dla klas, prowadzony przez mentora_kę, w trakcie którego przedstawiona zostanie idea projektu i metody jego realizacji.
Diagnoza lokalna, w tym mapowanie okolicy szkoły, identyfikowanie aktorów społecznych, diagnozowanie potrzeb i zasobów społeczności.
Wsparcie w projektowaniu muralu.
Współpraca z ekspertem od murali:
warsztat dotyczący techniki projektowania murali.
Projektowanie muralu.
Realizacja muralu.
Etap 3: kwiecień – maj 2025
Wydarzenie podsumowujące projekt zorganizowane przez koordynatorkę projektu z ramienia Fundacji.
Publikacja podsumowująca projekt.
Ewaluacja projektu: spotkanie koordynatorek Fundacji, mentorów_ek, nauczycieli_ek, podczas którego analizowane są efekty działań i dzielone są dobre praktyki. Ankiety dla młodzieży uczestniczącej w projekcie.
Program Szkoła w Sąsiedztwie jest współfinansowany ze środków m.st. Warszawy w ramach miejskiego konkursu Młodzi kompetentni warszawiacy w swoim mieście 2024-2025.
Publikacje z poprzednich edycji projektu
po kliknięciu w grafikę otwiera się link z publikacją