Trzecia edycja projektu „Szkoła w Sąsiedztwie” była skierowana do warszawskich szkół podstawowych. Jej celem było budowanie i wzmacnianie relacji sąsiedzkich ze szkołami – tym razem przy wykorzystaniu formy gier terenowych/miejskich. Uczniowie_ennice we współpracy z mentorką_em w oparciu o analizę lokalną i wiedzę zdobytą na warsztacie tworzyły własną grę, która mogła przyjąć formę np. podchodów, trasy z zaznaczonymi punktami, ścieżki edukacyjnej i wielu innych. Program był współfinansowany przez miasto stołeczne Warszawę.
Działania w projekcie zostały zaplanowane do realizacji stacjonarnie. Jednakże z uwagi na niepewną sytuację związaną z pandemią miałyśmy_liśmy gotowość na przeprowadzenie działań online. Dostosowywaliśmy_łyśmy się do rozwoju sytuacji.
Cele projektu
rozwój postaw obywatelskich i prospołecznych: uczestnicy_czki uczyli_ły się działać dla środowiska lokalnego i wzmacniali_ły wrażliwość na jego potrzeby i dynamikę,
nowa wiedza dla uczniów_ennic: unikatowa możliwość poznania mechanizmów przeprowadzania diagnozy lokalnej oraz tajników gier terenowych, które poszerzały horyzonty i kreatywność uczestników_czek,
pielęgnowanie sąsiedztwa: wzmocnienie realnej sprawczości młodych warszawianek_ków w działaniach na rzecz wzmacniania więzi sąsiedzkich, w szczególności wzmacniania relacji miedzy ich szkołą a jej społecznym otoczeniem,
możliwość nawiązania lub wzmocnienia współpracy z lokalnymi instytucjami kultury, przedsiębiorstwami, aktywistami/kami, które wezmą udział w grze terenowej/miejskiej,
doświadczenie projektowania i realizowania wydarzenia sąsiedzkiego według własnego pomysłu: podniesienie kompetencji współpracowania w grupie i z różnymi osobami i podmiotami instytucjonalnymi oraz odpowiedzialności za poszczególne elementy projektu,
możliwość urozmaicenia i rozwoju działań szkolnego wolontariatu, a takżeposzerzenie umiejętności i form pracy z młodzieżą w ramach wolontariatu szkolnego.
Jak działałyśmy_liśmy
„Szkoła w Sąsiedztwie” – edycja terenowa łączyła działania edukacyjne, bieżące wsparcie konsultacyjne z możliwością zrealizowania własnego projektu gry terenowej/miejskiej. W trakcie projektu zapewniałyśmy_liśmy:
warsztat z diagnozy potrzeb szkoły z perspektywy budowania relacji z sąsiedztwem czy partnerstwa lokalnego,
warsztat na temat gier terenowych/miejskich,
indywidualną opieka mentorską dla każdej szkoły przez cały czas trwania projektu,
materiały promocyjne i warsztatowe,
wsparcie merytoryczne oraz finansowe szkół w organizacji gier terenowych/miejskich.