Osoby, które chciały urozmaicić prowadzone przez siebie lekcje online, a przy okazji zainteresować uczniów_ennice działalnością organizacji pozarządowych zapraszaliśmy_łyśmy do bezpłatnego udziału w 3. edycji programu Pozarządownik Szkolny. Jego celem było rozwijanie wiedzy o III sektorze wśród uczniów_ennic warszawskich szkół podstawowych (VII i VIII klasy) oraz ponadpodstawowych.
Tematyka i cele projektu
Tematyka projektu wpisywała się w zakres podstawy programowej z wiedzy o społeczeństwie:
określała, jakie są cele i formy działań organizacji pozarządowych aktywnych w społeczności lokalnej i regionie; wykazywała, że działalność tego typu prowadzi do realizacji różnorodnych potrzeb.
charakteryzowała główne kierunki aktywności organizacji pozarządowych w Polsce;
przedstawiała rodzaje i przykłady organizacji pozarządowych, w tym ochrony praw człowieka;
porównywała status prawny stowarzyszeń i fundacji; przedstawiała tryb rejestracji tych organizacji; określała zakres niezbędnych uregulowań w statucie stowarzyszenia;
przygotowywała i zachęcała do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat;
wyjaśniała ideę wolontariatu i przedstawiała formy działalności wolontariuszy.
Z uwagi na ograniczenia związane z pandemią projekt był realizowany ONLINE!
Jak działaliśmy_łyśmy
W czasie trwania programu przy pomocy „Gry w zmianę” oraz przygotowanych przez nas lekcji – uczniowie_ennice dowiadywali_ły się, czym są organizacje pozarządowe i jaka jest ich specyfika. Czym się zajmują, jak działają, czym się różnią, jak rozwijają kluczowe kompetencje – umiejętności komunikacji, argumentacji, pracy w grupie. Młodzież dowiadywała się o tym, w jaki sposób sama mogła się zaangażować w działania organizacji. W ramach projektu mieliśmy_łyśmy też rozszerzoną ścieżkę, w ramach której uczennice_niowie spotykali_ły się z przedstawicielem_ką organizacji, której profil działania w największym stopniu odpowiadał ich zainteresowaniom i potrzebom. Następnym krokiem była wspólna realizacja mini-działania. Organizacja o profilu zbieżnym z przedmiotem szkolnym mogła również poprowadzić lekcję na określony temat!
Pozarządownik Szkolny to także dawka wiedzy dla kadry pedagogicznej! Nauczyciele_ki koordynujący byli_ły odbiorcami_czyniami działań projektowych obejmujących m.in. webinary, szkolenia z narzędzi online oraz z różnych zastosowań „Gry w zmianę”, scenariusze lekcji, publikacje wspierające.
Kto i jak mógł_ogła się zgłosić
Do udziału w projekcie szkołę zgłaszała dyrekcja lub nauczyciel_ka (za zgodą dyrekcji) przez elektroniczny formularz rekrutacyjny.
Zapraszaliśy_łyśmy wszystkie warszawskie szkoły ponadpodstawowe (licea, technika, szkoły branżowe) oraz podstawowe w zakresie klas VII -VIII. Program mógł być realizowany w ramach dowolnych zajęć, czy godziny wychowawczej, zajęć dodatkowych.
Rekrutacja do projektu była ciągła – do projektu można było zgłosić się w dowolnym momencie do 30 maja 2021 r.
By zrealizować projekt szkoła zobowiązywała się do:
zapoznania uczniów_ennic z przygotowaną przez nas lekcją online,
dowolnego zastosowania gry edukacyjnej „Gra w zmianę” podczas lekcji z wykorzystaniem przygotowanych przez nas alternatywnych zastosowań gry,
udziału w spotkaniu rozpoczynającym oraz kończącym projekt,
dla chętnych działanie dodatkowe: spotkanie z liderką_em lokalnej organizacji pozarządowej skierowane zarówno do uczniów_ennic jak i nauczycieli_ek mogące przybrać formę lekcji, warsztatu lub wizyty studyjnej.
Organizatorami programu były ponownie: Fundacja Pole Dialogu i Centrum Edukacji Obywatelskiej.