Wspieramy dialog, włączamy ludzi.

Pozarządownik Szkolny 3.0

 

Osoby, które chciały urozmaicić prowadzone przez siebie lekcje online, a przy okazji zainteresować uczniów_ennice działalnością organizacji pozarządowych zapraszaliśmy_łyśmy do bezpłatnego udziału w 3. edycji programu Pozarządownik Szkolny. Jego celem było rozwijanie wiedzy o III sektorze wśród uczniów_ennic warszawskich szkół podstawowych (VII i VIII klasy) oraz ponadpodstawowych.

Tematyka i cele projektu

Tematyka projektu wpisywała się w zakres podstawy programowej z wiedzy o społeczeństwie:

  • określała, jakie są cele i formy działań organizacji pozarządowych aktywnych w społeczności lokalnej i regionie; wykazywała, że działalność tego typu prowadzi do realizacji różnorodnych potrzeb.
  • charakteryzowała główne kierunki aktywności organizacji pozarządowych w Polsce;
  • przedstawiała rodzaje i przykłady organizacji pozarządowych, w tym ochrony praw człowieka;
  • porównywała status prawny stowarzyszeń i fundacji; przedstawiała tryb rejestracji tych organizacji; określała zakres niezbędnych uregulowań w statucie stowarzyszenia;
  • przygotowywała i zachęcała do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat;
  • wyjaśniała ideę wolontariatu i przedstawiała formy działalności wolontariuszy.

Z uwagi na ograniczenia związane z pandemią projekt był realizowany ONLINE!

Jak działaliśmy_łyśmy

W czasie trwania programu przy pomocy „Gry w zmianę” oraz przygotowanych przez nas lekcji – uczniowie_ennice dowiadywali_ły się, czym są organizacje pozarządowe i jaka jest ich specyfika. Czym się zajmują, jak działają, czym się różnią, jak rozwijają kluczowe kompetencje – umiejętności komunikacji, argumentacji, pracy w grupie. Młodzież dowiadywała się o tym, w jaki sposób sama mogła się zaangażować w działania organizacji. W ramach projektu mieliśmy_łyśmy też rozszerzoną ścieżkę, w ramach której uczennice_niowie spotykali_ły się z przedstawicielem_ką organizacji, której profil działania w największym stopniu odpowiadał ich zainteresowaniom i potrzebom. Następnym krokiem była wspólna realizacja mini-działania. Organizacja o profilu zbieżnym z przedmiotem szkolnym mogła również poprowadzić lekcję na określony temat!

Pozarządownik Szkolny to także dawka wiedzy dla kadry pedagogicznej! Nauczyciele_ki koordynujący byli_ły odbiorcami_czyniami działań projektowych obejmujących m.in. webinary, szkolenia z narzędzi online oraz z różnych zastosowań „Gry w zmianę”, scenariusze lekcji, publikacje wspierające.

Kto i jak mógł_ogła się zgłosić

  • Do udziału w projekcie szkołę zgłaszała dyrekcja lub nauczyciel_ka (za zgodą dyrekcji) przez elektroniczny formularz rekrutacyjny.
  • Zapraszaliśy_łyśmy wszystkie warszawskie szkoły ponadpodstawowe (licea, technika, szkoły branżowe) oraz podstawowe w zakresie klas VII -VIII. Program mógł być realizowany w ramach dowolnych zajęć, czy godziny wychowawczej, zajęć dodatkowych.
  • Rekrutacja do projektu była ciągła – do projektu można było zgłosić się w dowolnym momencie do 30 maja 2021 r.

By zrealizować projekt szkoła zobowiązywała się do:

  • zapoznania uczniów_ennic z przygotowaną przez nas lekcją online,
  • dowolnego zastosowania gry edukacyjnej „Gra w zmianę” podczas lekcji z wykorzystaniem przygotowanych przez nas alternatywnych zastosowań gry,
  • udziału w spotkaniu rozpoczynającym oraz kończącym projekt,
  • dla chętnych działanie dodatkowe: spotkanie z liderką_em lokalnej organizacji pozarządowej skierowane zarówno do uczniów_ennic jak i nauczycieli_ek mogące przybrać formę lekcji, warsztatu lub wizyty studyjnej.

Organizatorami programu były ponownie: Fundacja Pole Dialogu i Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Materiały projektowe

po kliknięciu w grafikę otwiera się link z grą
po kliknięciu w grafikę otwiera się link z grą
po kliknięciu w grafikę otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę otwiera się link z publikacją

Kontakt

Natalia Skoczylas

koordynatorka projektu z ramienia Fundacji Pole Dialogu
n.skoczylas@poledialogu.org.pl

Anna Wuls

koordynatorka projektu z ramienia Centrum Edukacji Obywatelskiej
anna.wuls@ceo.org.pl

 

Projekt był finansowany ze środków m.st. Warszawy.