26 czerwca rozpoczynają się konsultacje rocznego Programu współpracy m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi w 2018 roku. W projekcie Programu uwzględniono wnioski z projektu Miasto w dialogu z 3 sektorem, który Pole Dialogu prowadziło we współpracy z Fundacją Stocznia na zlecenie m.st. Warszawy.
→Można już przeczytać raport z rekomendacjami dotyczącymi warszawskiej struktury dialogu, który został opracowany w wyniku projektu Miasto w dialogu z trzecim sektorem!
→Poznaj wyniki gry dyskusyjnej Miasto w dialogu, która odbyła się 13 marca w Marzycielach i Rzemieślnikach.
→Fundacja Pole Dialogu we współpracy z Fundacją Stocznia prowadziła cykl warsztatów i debat na temat zmiany struktury dialogu m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi. Przedsięwzięcie było realizowane na zlecenie m.st. Warszawy.
W wyniku „Miasta w dialogu z trzecim sektorem” zostały zebrane rekomendacje dotyczące zmiany warszawskiej struktury dialogu między trzecim sektorem a administracją samorządową, w której skład wchodzą komisje dialogu społecznego (miejskie i dzielnicowe), Warszawska Rada Działalności Pożytku Publicznego oraz Forum Dialogu Społecznego.
Praca nad reformą warszawskiej struktury dialogu z trzecim sektorem, najbardziej rozbudowanego systemu tego typu w Polsce, była wpisana w Program rozwoju współpracy m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi do 2020 roku (PRW), jak również Program współpracy m.st. Warszawy w 2016 roku z organizacjami pozarządowymi.
Potrzebę zmian w tym obszarze diagnozowano od dłuższego czasu, zarówno w środowisku organizacji pozarządowych, jak i wśród przedstawicieli administracji samorządowej. Według diagnozy zawartej w PRW niemal połowa komisji dialogu społecznego i dzielnicowych komisji dialogu społecznego określała poziom swojego wpływu na decyzje urzędów jako mały, podczas gdy poczucie dużego wpływu miało zaledwie 7 proc. komisji dialogu społecznego i 3 proc. dzielnicowych komisji dialogu społecznego. Skutkuje to sytuacją, w której organizacje pozarządowe nie widzą sensu uczestniczenia w ciałach dialogu, postrzegając dialog toczący się tam jako czasochłonny i nieproduktywny albo nie widzą swojego interesu w angażowaniu się.
Po 10 latach istnienia struktury dialogu potrzebne było nowe otwarcie, aby mogły się w nią włączyć nowe osoby i organizacje, głos organizacji już uczestniczących był lepiej słyszalny, a wszyscy uczestnicy dialogu współpracowali na podstawie klarownych zasad.
Podstawowym pytaniem, na które odpowiedź miał przynieść proces „Miasto w dialogu z trzecim sektorem”, to w jaki sposób zapewnić uczestnikom struktury dialogu poczucie sensu działania i wpływu na decyzje urzędów.
Pośrednio odpowiadamy na nie w kolejnych częściach raportu. Zdajemy sobie sprawę, że przedstawione przez nas rekomendacje tylko częściowo można przenieść do dokumentów regulujących funkcjonowanie ciał dialogu (np. Programu współpracy m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi). Wiele postulatów odnosi się do sfery praktyki dialogu w Warszawie i, mówiąc górnolotnie, „ducha dialogu”, czyli tego, w jaki sposób i z jaką intencją regulacje te są stosowane. Rekomendacje te mają związek przede wszystkim z komunikacją, informowaniem i edukacją oraz kompetencjami interpersonalnymi uczestników dialogu (zarówno ze strony pozarządowej, jak i administracji samorządowej).
W wyniku procesu „Miasto w dialogu” sama struktura dialogu – czyli rodzaje ciał dialogu i ich kompetencje – nie uległa zasadniczej zmianie. Nie ma zatem mowy o rewolucji. Nie pojawiły się głosy domagające się zupełnej zmiany struktury jako takiej, czyli np. likwidacji dotychczasowych ciał dialogu, czy powołania podmiotów zupełnie inaczej osadzonych. Silnie wybrzmiały natomiast opinie o potrzebie zachowania tego, co funkcjonuje dobrze.
Przeczytaj raport z rekomendacjami opracowany w wyniku procesu.
Logika „Miasta w dialogu” była kaskadowa – kolejne etapy procesu wynikały z poprzednich i były budowane na wiedzy i materiałach zdobytych podczas wcześniejszych kroków.
Celem badania było zebranie i uporządkowanie wiedzy na temat istniejącej struktury dialogu oraz jej mocnych i słabych stron oraz zidentyfikować grupy, których przedstawiciele wezmą udział w kolejnych etapach procesu.
Podczas dziesięciu warsztatów pogłębiono diagnozę dialogu na linii Miasto – trzeci sektor z celowo zrekutowanymi osobami, reprezentującymi różne grupy interesariuszy (m.in. osoby uczestniczące w ciałach dialogu, osoby funkcjonujące poza systemem dialogu, organizacje pozarządowe, urzędnicy, aktywiści) oraz wypracowano pierwsze propozycje rozwiązań. Obejrzyj fotorelację.
Podczas debaty wszystkie chętne osoby zapoznały się z diagnozą funkcjonowania struktury dialogu i mogły podyskutować na jej temat. Obejrzyj prezentację i fotorelację. Przeczytaj relację z debaty w artykule warszawa.ngo.pl.
Debata została zorganizowana we współpracy ze Stołecznym Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych.
W listopadzie i grudniu odbyły się cztery spotkania szesnastoosobowej grupy roboczej KOLAB, której zadaniem było opracowanie możliwych rozwiązań dla nowej struktury dialogu administracji samorządowej Warszawy z organizacjami pozarządowymi. W grupie pracowali przedstawiciele i przedstawicielki organizacji pozarządowych, urzędów dzielnicowych i biur miejskich, radnych i aktywistów, wyłonieni w otwartym naborze. Poznaj skład KOLABu, przeczytaj materiały, które otrzymali uczestnicy przed KOLABem oraz pytania do pracy i obejrzyj fotorelację z prac. Uczestnicy KOLAB-u wypracowali propozycje rozwiązań, które zostały poddane zewnętrznej recenzji i uwzględniono je na kolejnym etapie procesu.
Podczas specjalnie zaprojektowanej gry dyskusyjnej zostały przedyskutowane najważniejsze dylematy i kwestie, które wyłoniły się podczas z całego procesu „Miasto w dialogu z 3 sektorem”.
Gra została zaprojektowana w taki sposób, aby w dyskusji mogły wziąć udział zarówno osoby bardzo dobrze znające warszawską strukturę dialogu, jak i takie, które dopiero stawiają w niej pierwsze kroki. Po konsultacjach z Centrum Komunikacji Społecznej ustalono, że podczas gry uczestnicy i uczestniczki będą dyskutować i głosować nad najważniejszymi pytaniami, które pojawiły się podczas całego procesu „Miasto w dialogu”:
Podczas gry dyskusyjnej uczestnicy i uczestniczki nie tylko rozmawiali o możliwych rozwiązaniach, ale także głosowali na preferowane przez siebie opcje.
W sumie na wszystkich etapach „Miasta w dialogu z trzecim sektorem” uczestniczyło ponad 300 osób. Reprezentowały one warszawskie organizacje pozarządowe, administrację samorządową (zarówno z poziomu miasta, jak i dzielnic); były wśród nich także osoby niezwiązane formalnie z żadną organizacją. W procesie udział wzięły zarówno osoby udzielające się w ciałach dialogu (o różnym stażu i stopniu zaangażowania), jak i takie, które patrzą na strukturę dialogu z pozycji obserwatorów.
W wyniku procesu został opracowany raport z rekomendacjami. Raport oparty jest na najważniejszych pytaniach i dylematach, które przewijały się przez cały proces „Miasto w dialogu” . Każda z części zawiera zdiagnozowane potrzeby i problemy obecnej struktury dialogu a następnie omawia proponowane rozwiązania. Omówiono w nim:
Zapraszamy do lektury!
Rozwiązania wypracowane w ramach „Miasta w dialogu z trzecim sektorem” mają zostać wpisane w projekt programu współpracy m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi na 2018 rok, który będzie poddany konsultacjom społeczny i zacznie obowiązywać w Warszawie od początku 2018 roku.
Miasto w dialogu z trzecim sektorem. Raport z rekomendacjami.
Prezentacja podsumowująca pierwszą część projektu „Miasto w dialogu z 3 sektorem” oraz pierwsze wnioski z części badawczej.
KOLAB. Materiały dla uczestników.
„Miasto w dialogu z 3 sektorem” to przedsięwzięcie realizowane przez Fundację Pole Dialogu we współpracy z Fundacją Badań i Innowacji Społecznych “Stocznia” na zlecenie m.st. Warszawy.