Druga edycja projektu „Szkoła w Sąsiedztwie” była skierowana do warszawskich szkół podstawowych. Jego celem było tworzenie lokalnych partnerstw i budowanie relacji sąsiedzkich. Uczniowie_ennice we współpracy z mentorką_em w oparciu o analizę lokalną organizowali_ły wydarzenia sąsiedzkie dopasowane do potrzeb mieszkańców_nek okolicy. Program był współfinansowany przez miasto stołeczne Warszawę.
Z uwagi na ograniczenia związane z pandemią działania w projekcie były realizowane ONLINE.
Podczas „Szkoły w Sąsiedztwie 2.0” w każdej szkole grupa projektowa uczniów_ennic wspólnie z naszym mentorem_ką zrealizowała diagnozę okolicy i zmapowała lokalnych_e interesariuszy_ki (np. lokalnych_e aktywistów_ki, instytucje kulturalne, podmioty związane z biznesem itp.). Te działania doprowadziły do zorganizowania wydarzenia dla sąsiadów_ek. Młodzież poznała podstawowe narzędzia socjologiczne i nawiązała relacje z podobnymi do siebie osobami, którym zależało na rozwoju lokalnych społeczności.
Korzyści dla szkoły i cele projektu
rozwój postaw obywatelskich i prospołecznych: uczestnicy_czki nauczyli_ły się działać dla środowiska lokalnego i wzmocnili_ły wrażliwość na jego potrzeby i dynamikę,
nowa wiedza dla uczniów_ennic: unikatowa możliwość poznania mechanizmów badań społecznych i podstaw socjologii, które poszerzały horyzonty i kreatywność uczestników_czek,
pielęgnowanie sąsiedztwa: wzmocnienie realnej sprawczości młodych warszawiaków_nek w działaniach na rzecz wzmacniania więzi sąsiedzkich, w szczególności wzmacniania relacji miedzy ich szkołą a jej społecznym otoczeniem,
rozwój dla nauczycieli_ek: nauczyciele_ki zostali_ły przygotowani_ne do przekazywania wiedzy o sąsiedztwie i wzięły_li udział w organizowanych wydarzeniach,
doświadczenie projektowania i realizowania wydarzenia sąsiedzkiego według własnego pomysłu: podniesienie kompetencji współpracowania w grupie i z rożnymi osobami i podmiotami instytucjonalnymi,
dyplom uczestnictwa.
Jak działaliśmy_łyśmy
rekrutacja uczniowskich grup projektowych: po rozmowach z kadrą oraz dyrekcją w szkole odbyła się rekrutacja chętnych uczniów_ennic do działania w grupie; jej liczebność́ ze względu na higienę̨ pracy metodą projektu oscylowała w granicach od 3 do 10 osób.
Diagnoza potrzeb, która odbyła się w postaci warsztatu online, podczas którego nauczyciele_lki, dyrektor_ka, rodzice, uczniowie_ennice wspólnie z mentorką_em przyglądali_ł ysię potencjalnym sojusznikom_czkom: instytucjom, sąsiadom_kom terenu wokół szkoły. Razem zastanawiano się nad potrzebami szkoły oraz historią współpracy lokalnej, relacjami z partnerstwem lokalnym, korzyściach płynących z niego dla każdej ze stron. Zawiązana grupa w trakcie i po spotkaniu przeprowadziła diagnozę lokalną i odpowiedziała na pytania o to, jakie instytucje znajdują się wokół szkoły, czy można wyróżnić konkretne grupy mieszkańców_nek, podstawowymi metodami socjologicznymi podjęła próbę sprawdzenia ich potrzeb.
Działania w ramach indywidualnego planu partnerstwa lokalnego: każda szkoła wraz z mentorką_em stworzyła własny plan działania w ramach projektu. Cechami wspólnymi wszystkich planów były: analiza okolicy, zmapowanie minimum 5 aktorów_ek społecznych w sąsiedztwie szkoły (np. inne szkoły, lokalne organizacje pozarządowej, przedsiębiorstwa, instytucje miejskie, lokalni_e aktywiści_stki), zaplanowanie i zrealizowanie mini-działania np. w formie wydarzenia sąsiedzkiego, spotkania z sąsiadami_kami, działania na rzecz sąsiedztwa, akcji happeningowej, która mogła mieć formę online i offline oraz uwidocznienie działań w szkole, np. w ramach informacji na stronie szkoły.
Podsumowanie działania: społeczność szkolna pod okiem mentora_ki po zrealizowanym działaniu spotkała się na podsumowaniu – każda osoba starała się udzielić konstruktywną informację zwrotną. W miarę możliwości grupa zaplanowała pracę na kolejne miesiące.
Formy wsparcia szkół
indywidualna opieka mentorska dla każdej szkoły przez cały czas trwania programu,
zapewnienie materiałów promocyjnych, warsztatowych, gadżetów,
wsparcie szkół w organizacji wydarzeń sąsiedzkich,
dyplom uczestnictwa dla wszystkich placówek zaangażowanych w projekt.