Wspieramy dialog, włączamy ludzi.

Włącznik – tworzenie przestrzeni dla młodych warszawiaków w miejskich instytucjach

 

Po pilotażowej edycji „Włącznika”, którego celem było angażowanie młodych w podejmowanie decyzji w instytucjach przyszedł czas na wypracowanie modelu dla m.st. Warszawa oraz praktyczną realizację założeń warszawskiej polityki młodzieżowej.

Wierzymy, że projekt przełoży się na zwiększanie zaangażowania tej grupy wiekowej w życie społeczne, rozwijanie dojrzałej postawy obywatelskiej oraz na to, że stolica będzie miastem jeszcze bardziej przyjaznym dla młodzieży.  

W fundacji na co dzień pracujemy z tematem partycypacji i wspieramy instytucje miejskie w otwieraniu się na potrzeby mieszkańców_nek. Widzimy, że pracownicy_czki instytucji są często innowatorami_kami, którzy_re inicjują zmianę lub potrzebują niewiele wsparcia i inspiracji, żeby wprowadzać narzędzia demokracji do życia swoich podmiotów.  

Wychodzimy z założenia, że partycypacja, aby dobrze funkcjonowała na poziomie całego miasta, powinna zadziać się od samego dołu – w instytucjach, które są blisko ludzi. Grupą atrakcyjną i często dostępną dla instytucji jest młodzież, dlatego dobrze zmianę oddolną zaczynać od tych odbiorców_czyń. Te potrzeby widzimy również w przyjętej przez Radę Miasta polityce młodzieżowej, przy której mieliśmy_ałyśmy okazję pracować.  

Plan obecnego projektu stworzony został w oparciu o wnioski z pilotażowej edycji w 2023 r. Na jego zakończenie w 2026 r. zakładamy stworzenie modelu Włącznika wraz z narzędziami, scenariuszami, materiałami edukacyjnymi do wykorzystywania przez kolejne instytucje.  

Do kogo kierujemy „Włącznik” 

Do projektu zaprosimy kadrę z 24 warszawskich instytucji miejskich (po 3-4 osoby z każdej z nich). Przewidujemy po 12 instytucji w każdej edycji zbieżnej z rokiem szkolnym. Zależy nam na instytucjach o różnym profilu działań (tj. teatry, muzea, domy kultury, MAL-e, OSiR-y, Ogrody Jordanowskie, biblioteki i inne placówki kultury bądź oświaty) i znajdujących się w różnych dzielnicach stolicy. Wspólnym mianownikiem będzie chęć stworzenia większej przestrzeni dla młodych z wykorzystaniem narzędzi partycypacji i (jeszcze większe) otwarcie się na ich udział we współdecydowaniu o instytucji.  

Pośrednio projekt kierujemy do:  

  • młodzieży – „Włącznik” zakłada realizację działań, których odbiorcami_czyniami będą osoby młode. Poprzez kadrę instytucji grupa ta zostanie zaproszona do współtworzenia rozwiązań, które będą dla niej atrakcyjne i odpowiadały na jej potrzeby oraz sytuację społeczną,  
  • efekty projektu będziemy adresować szeroko do pracowników_czek wszystkich instytucji miejskich w Warszawie. Zaprosimy je / ich na spotkania podsumowujące poszczególne tury projektu. Z myślą o nich zaprojektujemy model i materiały, dzięki którym będą mogli_ły włączyć młodzież w swoje placówki.  

Co zyskają pracownicy_czki młodzieżowi_e oraz instytucje, w których pracują?

  • Zdobędą wiedzę i konkretne narzędzia do włączania młodzieży w proces decyzyjny i wspólne działania na rzecz lokalnej społeczności (na przykład diagnoza, mentoring).
  • Będą mieć możliwość dostosowania procesu do własnych realiów, co będzie efektem współpracy z mentorami_kami oraz przeprowadzonej diagnozy.
  • Przeprowadzą diagnozę potrzeb i zasobów instytucji oraz lokalnej społeczności. Z wyników diagnozy będą mogły_li korzystać w kolejnych latach, rozwijając działania instytucji, również w kontekście pracy z młodzieżą.
  • Przejdą, ze wsparciem mentorskim, przez proces włączania młodzieży w podejmowanie decyzji w instytucji.
  • Będą mieć możliwość podzielenia się doświadczeniami z tego projektu podczas współtworzenia treści dla kolejnych instytucji miejskich.
  • Będą mieć okazję do nawiązania kontaktów z innymi pracownikami_czkami młodzieżowymi (oraz naszą organizacją), którym bliska jest idea włączania młodzieży i edukacji na rzecz demokracji i partycypacji od najmłodszych lat.
  • Przetestują innowacyjne metody zarządzania instytucją, włączając młodzież w proces współdecydowania. To pionierskie rozwiązanie, którym instytucja będzie mogła_mógł dzielić się z innymi w kolejnych latach realizacji polityki młodzieżowej w Warszawie.
  • Każda instytucja otrzyma wsparcie finansowe na realizację działań z młodzieżą.

Zmiany względem edycji 2024/25

Podobnie jak w edycji 2024/25, trzy instytucje będą mogły otrzymać dodatkowe finansowanie w wysokości 3 000 zł na stworzenie fizycznej przestrzeni młodzieżowej.

Warunki uczestnictwa

  • Do projektu zapraszamy zespoły instytucji oświaty i kultury, które podlegają pod m.st. Warszawa.  
  • Zgłaszany zespół musi liczyć m.in 3 osoby.

Rekrutacja 2025/26

Jeśli chcesz zgłosić się do projektu:

  • Wypełnij formularz elektroniczny:  https://poledialogu.typeform.com/to/bkmRiWV4 Zgłoszenia przyjmujemy do dn. 31.10.2025.
  • W kolejnym kroku będziemy rozmawiać z przedstawicielami_kami zgłoszonych placówek. Zależy nam, aby dowiedzieć się więcej o samych instytucjach, ich doświadczeniach oraz motywacjach do udziału w projekcie.
  • Ostatnim etapem rekrutacji będzie podpisanie porozumienia i akceptacja regulaminu projektu.

Harmonogram projektu w roku szkolnym 2025/26

listopad-grudzień 2025 

Cykl edukacyjny: szkolenie z polityki młodzieżowej i wstęp do diagnozy, wizyta studyjna, szkolenie z diagnozy i wstęp do narzędzi partycypacji. 

Warsztat do wyboru: budżet instytucjonalny, młodzieżowa rada doradcza, warsztat strategiczny i narada obywatelska  

Styczeń-czerwiec 2026  

pilotażowe wdrażanie wybranego narzędzia partycypacji – wsparcie mentorskiewypracowanie strategii pracy z młodymi w instytucji.    

Czerwiec 2026 

spotkanie podsumowujące i upowszechniające.   

Więcej na stronie: Włącznik – Działam  

Przydatne materiały

Dokument z najważniejszymi informacjami o projekcie

Repozytorium „Włącznika” https://poledialogu.org.pl/repozytorium-wlacznika/

Zespół projektu

koordynatorka projektu 
Aleksandra Wasążnik 
a.wasaznik@poledialogu.org.pl  

Marta Zabłocka  
m.zablocka@poledialogu.org.pl 

Joanna Chomko  
j.chomko@poledialogu.org.pl   

Projekt „Włącznik” finansuje m.st. Warszawa / Młoda Warszawa