„Włącznik” był pilotażowym projektem skierowanym do osób pracujących z młodzieżą. W jego ramach kadry czterech instytucji (innych niż szkoły) działających na rzecz młodzieży (13-26 lat) w czterech różnych dzielnicach Warszawy wprowadzały w swojej placówce młodzieżową partycypację, wymieniały się doświadczeniami i poszerzały swoje kompetencje w pracy z młodzieżą.
W ramach projektu powstało repozytorium – baza materiałów o różnych narzędziach partycypacji. Aby do niej przejść, należy kliknąć TUTAJ. Zachęcamy również do korzystania z publikacji podsumowującej projekt.
To osoba, która na co dzień towarzyszy młodym osobom. Uczestniczy w rozwiązywaniu konfliktów, wspiera w rozwoju, dojrzewaniu psychicznym i społecznym, oraz w zdobywaniu nowych kompetencji. Co więcej jako osoba pośrednicząca między instytucją a młodymi, dba o włączanie perspektywy młodzieży w funkcjonowanie tejże. Ten szeroki wachlarz aktywności pokazuje wyraźnie, że takie osoby muszą odznaczać się nie tylko umiejętnościami pedagogicznymi, ale też kompetencjami miękkimi wykorzystywanymi w aktywizacji młodzieży.
Bo nim jest. Dane przywoływanie w raporcie „Warszawski pracownik młodzieżowy” (Martyna Dudziak-Kisio, 2022) pokazują, że prawie ¼ osób pracujących z młodymi jest wypalona, jednocześnie czując, że ich działania nie przynoszą efektów.
W ramach ,,Włącznika” kadry czterech instytucji kultury działających w czterech różnych dzielnicach Warszawy miały okazję do wymienienia się doświadczeniami i poszerzenia swoich kompetencji w pracy z młodzieżą.
Aby nasze działania przyniosły pożądany efekt, razem z kadrą instytucji pracowała lokalna młodzież. Dzięki temu udało nam się zdiagnozować wyzwania i znaleźć wspólne rozwiązania, satysfakcjonujące zarówno dla odbiorców jak i instytucji.
Odpowiedni warsztat, proces wdrażający i zaplanowanie dalszych działań pomogą włączyć otrzymane narzędzia w planowanie stałej oferty, tak aby praktyka stała się nawykiem. Na koniec projektu zorganizowałyśmy_liśmy otwarte spotkanie upowszechniające dla pracowników i pracowniczek z innych warszawskich instytucji.
Wynikają z tego dwie tendencje. Po pierwsze, młodzież najchętniej spotyka się w domu lub w centrach handlowych. Po drugie, jeśli korzysta z oferty instytucji kultury, to tych zlokalizowanych w centrum miasta. Wskazują one na potrzebę lepszego włączania młodzieży w kształtowanie oferty placówek, która będzie także dostępna pod względem ekonomicznym.
Udział w projekcie ,,Włącznik” pozwolił instytucjom na namysł nad dotychczasowym funkcjonowaniu i wprowadzeniu działań pozwalających w lepszym stopniu przyciągnąć oraz aktywnie włączać młodzież w życie instytucji.
Koordynatorka projektu:
Joanna Chomko
j.chomko@poledialogu.org.pl
Projekt „Włącznik” współfinansowało m.st. Warszawa / Młoda Warszawa.