Razem z organizacjami z Czech i Węgier realizowałyśmy_liśmy działanie, którego celem było wzmacnianie lokalnych demokracji poprzez narzędzie Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Nasza rola w projekcie koncentrowała się na badaniu i wypracowywaniu dobrych praktyk dla systemowych szkolnych budżetów, czyli wprowadzania SBO we wszystkich placówkach w mieście.
Głos młodych w obszarze edukacji powinien mieć wartość decydującą. Tymczasem sposoby angażowania młodzieży i przygotowania jej do aktywnego udziału w życiu publicznym były niewystarczające. Kryzys demokracji w instytucjach Europy Środkowo-Wschodniej pogłębiły dodatkowo konsekwencje pandemii COVID-19. Stąd nasza refleksja dotycząca potrzeby większego zaangażowania młodych osób w dialog na temat przyszłości lokalnej.
Jednym z narzędzi, które umożliwia pracę nad powyższymi wyzwaniami jest Szkolny Budżet Obywatelski. Włącza osoby uczniowskie w proces podejmowania decyzji o sposobie wydatkowania części szkolnego budżetu. Stanowi uzupełnienie edukacji obywatelskiej o wymiar praktyczny, przygotowując do aktywnego udziału w życiu społecznym. Dla młodych jest to często pierwsza okazja do uczestniczenia w procesie decyzyjnym nad realnymi projektami, które bezpośrednio ich dotyczą.
Więcej o wykorzystywaniu przez nas narzędzia Szkolnego Budżetu Obywatelskiego przeczytacie w publikacji „Szkolny budżet partycypacyjny – wskazówki dla początkujących”.
Projekt realizujemy był przez nas od września 2022 roku do 31 grudnia 2023 roku. Na jego przebieg składały się następujące etapy:
Działania kierowałyśmy_liśmy do przedstawicieli_ek gmin i miast z całej Polski oraz instytucji chcących zapewniać wyższy poziom zaangażowania młodych ludzi w życiu społecznym ich szkoły i miejscowości. Projekt kierowany był również do organizacji pozarządowych, które chciały zacząć korzystać z narzędzia Szkolnych Budżetów Obywatelskich, bądź już to robiły.