Wspieramy dialog, włączamy ludzi.

Visegrad Youth Participates

 

Razem z organizacjami z Czech i Węgier realizowałyśmy_liśmy działanie, którego celem było wzmacnianie lokalnych demokracji poprzez narzędzie Szkolnego Budżetu Obywatelskiego.  Nasza rola w projekcie koncentrowała się na badaniu i wypracowywaniu dobrych praktyk dla systemowych szkolnych budżetów, czyli wprowadzania SBO we wszystkich placówkach w mieście. 

Skąd wzięła się idea projektu i jakie miała cele? 

Głos młodych w obszarze edukacji powinien mieć wartość decydującą. Tymczasem sposoby angażowania młodzieży i przygotowania jej do aktywnego udziału w życiu publicznym były niewystarczające. Kryzys demokracji w instytucjach Europy Środkowo-Wschodniej pogłębiły dodatkowo konsekwencje pandemii COVID-19. Stąd nasza refleksja dotycząca potrzeby większego zaangażowania młodych osób w dialog na temat przyszłości lokalnej.  

Jednym z narzędzi, które umożliwia pracę nad powyższymi wyzwaniami jest Szkolny Budżet Obywatelski. Włącza osoby uczniowskie w proces podejmowania decyzji o sposobie wydatkowania części szkolnego budżetu. Stanowi uzupełnienie edukacji obywatelskiej o wymiar praktyczny, przygotowując do aktywnego udziału w życiu społecznym. Dla młodych jest to często pierwsza okazja do uczestniczenia w procesie decyzyjnym nad realnymi projektami, które bezpośrednio ich dotyczą.  

Więcej o wykorzystywaniu przez nas narzędzia Szkolnego Budżetu Obywatelskiego przeczytacie w publikacji „Szkolny budżet partycypacyjny – wskazówki dla początkujących”.

Przebieg projektu i efekty 

Projekt realizujemy był przez nas od września 2022 roku do 31 grudnia 2023 roku. Na jego przebieg składały się następujące etapy: 

  1. wizyta studyjna z udziałem przedstawicieli_ek partnerów w Pradze i mieście Kutná Hora. W jej trakcie podzieliłyśmy_liśmy się praktycznymi doświadczeniami w zakresie szkolnego budżetu partycypacyjnego. 
  1. Opracowanie wytycznych wdrażania szkolnego budżetu partycypacyjnego oraz materiałów promocyjnych w oparciu o najlepsze praktyki z Węgier, Polski i Czech. Materiały te zostały udostępnione lokalnym podmiotom.
Strengthening Democracy through School Participatory Budgeting okładka
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją
  1. Zorganizowanie międzynarodowej konferencji w 2024 roku.  

Dla kogo skierowany był projekt 

Działania kierowałyśmy_liśmy do przedstawicieli_ek gmin i miast z całej Polski oraz instytucji  chcących zapewniać wyższy poziom  zaangażowania młodych ludzi w życiu społecznym ich szkoły i miejscowości. Projekt kierowany był również do organizacji pozarządowych, które chciały zacząć korzystać z narzędzia Szkolnych Budżetów Obywatelskich, bądź już to robiły. 

Organizacje partnerskie: 

Projekt jest finansowany ze środków: