Wspieramy dialog, włączamy ludzi.

Szkolny Budżet Obywatelski w Warszawie 2022/23

 

W roku szkolnym 2022/2023 zealizowana została przez nas czwarta edycja projektu Szkolny Budżet Obywatelski. Od 2018 roku wspieramy warszawskie szkoły w realizacji szkolnych budżetów. W edycji 2022/23 nawiązałyśmy_liśmy współpracę z 8 szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi, znajdującymi się w różnych dzielnicach stolicy, które zamierzały przeprowadzić szkolny budżet obywatelski. Pierwszeństwo miały szkoły, które nie realizowały SBO. 

Szkolny Budżet Obywatelski (SBO) to proces, w którym o przeznaczeniu części szkolnego budżetu (wyznaczonej najczęściej przez dyrekcję lub rodziców) decyduje społeczność szkolna. Uczniowie_ennice, a także rodzice, nauczyciele_ki i inni pracownicy_czki szkoły, zgłaszają pomysły, tworzą projekty, a następnie sami_e wybierają te, które ich zdaniem są najbardziej atrakcyjne i potrzebne. Wyjątkowość szkolnego budżetu polega na tym, że łączy różne grupy w społeczności szkolnej, integruje i uczy współpracy z rówieśnikami_czkami, ale też z nauczycielami_kami czy pracownikami_czkami administracyjnymi. Przy okazji szkolnego budżetu uczniowie_ennice uczą się o świecie szkolnych finansów, a szacując koszt swoich pomysłów, zaczynają widzieć, jakie możliwości i ograniczenia wiążą się z określonymi kwotami. Ten proces jest praktycznym uzupełnieniem nauki przedsiębiorczości i WOS-u w szkole.  

Cele projektu

Dzięki realizacji Szkolnego Budżetu Obywatelskiego: 

  • wzrasta sprawczość uczennic_niów i poczucie ich wpływu na sprawy szkoły,
  • uczennice_niowie są włączone_eni w decydowanie o sprawach szkoły i zyskają wiedzę na temat jej funkcjonowania. W dalszej perspektywie mogą stać się partnerami_kami dla kadry kierowniczej w podejmowaniu decyzji o ważnych sprawach i inwestycjach,
  • wzrasta rola samorządów uczniowskich w szkołach,
  • społeczności szkolne dowiadują się o działaniu warszawskiego budżetu obywatelskiego,
  • poszerzamy katalog dobrych praktyk i model SBO, skrojony do potrzeb warszawskich szkół.

Jak działaliśmy_łyśmy

W każdej ze szkół powołujemy zespół roboczy, złożony z uczniów_ennic, nauczycieli_ek i kadry kierowniczej. Zespoły przy wsparciu naszych mentorek_ów czuwają nad procesem w szkole: opracowują regulamin budżetu, komunikują go społeczności, weryfikują składane projekty i organizują głosowanie. Najważniejsze działania w harmonogramie projektu do pobrania:

Udział w projekcie pozwalał na wykorzystanie gotowych materiałów merytorycznych, m. inn.:

  • gotowych scenariuszy spotkań roboczych i zajęć o budżecie obywatelskim.
  • Schematycznego regulaminu SBO do dalszych prac grup projektowych.
  • Prezentacji o projekcie i idei SBO do pokazania kadrze pedagogicznej. 

Wartością projektu było to, że każda szkoła mogła indywidualnie dopasować realizację SBO do swojego harmonogramu. Szkoły, które wzięły udział w projekcie, otrzymały 1000 PLN na realizację działań, pod warunkiem dołożenia minimum kolejnego tysiąca złotych z własnego budżetu (np. budżetu szkoły, rady rodziców itp.).

W szkole powołana została osoba koordynująca, której zadaniem było prowadzenie projektu. Osoba ta była zobowiązana do wspierania zespołu roboczego i koordynacji działań wokół SBO. Rekomendowałyśmy_liśmy, aby była to osoba zaangażowana we współpracę z samorządem uczniowskim lub innymi grupami uczniowskimi. W listopadzie zorganizowany został warsztat szkoleniowy dla osób koordynujących. Jego celem było przekazanie praktycznych informacji dotyczących przeprowadzania procesu.  

Koordynator_ka szkolna blisko współpracowała z mentorem_ką – osobą, której zadaniem było wspieranie całego procesu. W każdej szkole przeprowadzony został warsztat otwierający z przedstawicielami_kami władz szkoły, nauczycieli_ek, rodziców i uczniów_ennic. Podczas warsztatu szkoły wypracowywały swoje podejście i harmonogram szkolnego budżetu. Przy merytorycznym wsparciu osób mentorskich zainicjowany został partycypacyjny proces wdrożenia i przeprowadzenia szkolnego budżetu obywatelskiego.

Rezultaty

Na koniec projektu zaprosiłyśmy_liśmy przedstawicieli_ki wszystkich szkół na wspólne świętowanie dobrych praktyk. Z doświadczeń zebranych przez szkoły wyciągamy wnioski, które służą nam do poszerzenia katalogu dobrych praktyk i modelu SBO, skrojonego do potrzeb warszawskich szkół.

Przydatne publikacje

po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją

Projekt „Szkolny Budżet Obywatelski w Warszawie” był współfinansowany ze środków m.st. Warszawy w ramach miejskiego konkursu Młodzi kompetentni Warszawiacy w swoim mieście 2022-2023