Fundacja Soclab, Fundacja Pole Dialogu, Shared Future CIC, Community Places, Medialab UGR
Białystok–Belfast–Grenada–Manchester–Warszawa 2022
Niniejsza publikacja została przygotowana przez międzynarodowy zespół współpracujący w ramach projektu „Youth PB Accelerator”. Przewodnik zawiera praktyczne wskazówki dotyczące zaangażowania młodych ludzi w procesy wykorzystujące mechanizm budżetu partycypacyjnego. Budżety partycypacyjne (BP) istnieją od kilkudziesięciu lat i były stosowane w wielu różnych kontekstach, pozwalając obywatelkom i obywatelom mieć większy wpływ na decyzje dotyczące wydawania środków publicznych. Stopniowo ta demokratyczna innowacja zwiększyła zasięg, tworząc nowe możliwości podejmowania decyzji oraz sprawiając, że procesy demokratyczne stały się szczególnie istotne i atrakcyjne dla młodych ludzi.
Przewodnik bazuje na obszernym zbiorze studiów przypadku dotyczących szkolnych i młodzieżowych budżetów partycypacyjnych w Europie oraz Stanach Zjednoczonych, jak również opiera się na innych materiałach zamieszczonych na stronie internetowej naszego projektu (https://youthpb.eu). Materiały zostały opracowane w trzech językach: angielskim, polskim i hiszpańskim – z wykorzystaniem doświadczeń partnerów zaangażowanych w niniejszy projekt. W wielu krajach można już znaleźć publikacje na temat zaangażowania młodych ludzi w procesy partycypacyjne, chociaż w mniejszym stopniu z zakresu budżetów partycypacyjnych. Ogólnie rzecz biorąc, nadal brakuje szczegółowych praktycznych wskazówek lub dobrych praktyk, z których można czerpać inspirację. Przygotowując naszą publikację, korzystaliśmy zarówno z już istniejących materiałów i narzędzi (do których udostępniamy linki), jak również tworzyliśmy własne, oryginalne modele i narzędzia.
Współfinansowano ze środków programu Unii Europejskiej Erasmus+
Publikacja została zrealizowana przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.
Publikacja jest dostępna na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – na tych samych warunkach 4.0 Licencja międzynarodowa.