W roku szkolnym 2024/2025 została przez nas zrealizowana szósta edycja projektu Szkolny Budżet Obywatelski (SBO). W tym roku do współpracy zostały zaproszone warszawskie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Pierwszeństwo miały te, które nie realizowały szkolnych budżetów.
Szkolny Budżet Obywatelski (SBO) to proces, w którym o przeznaczeniu części szkolnego budżetu (wyznaczonej najczęściej przez dyrekcję lub radę rodziców) decyduje społeczność szkolna. Uczennice_niowie, a także rodzice, nauczycielki_e oraz inne_i pracowniczki_y szkoły, zgłaszają pomysły, tworzą projekty. Następnie same_i wybierają te, które ich zdaniem są najbardziej atrakcyjne i potrzebne.
Wyjątkowość szkolnego budżetu polega na tym, że łączy, integruje i uczy współpracy różne grupy szkolne: uczniowską, nauczycielską, czy pracowniczki_ków administracji. Przy okazji uczennice_niowie uczą się o świecie szkolnych finansów. Szacując koszt swoich pomysłów, zaczynają widzieć, jakie możliwości i ograniczenia wiążą się z określonymi kwotami. Ten proces jest praktycznym uzupełnieniem nauki przedsiębiorczości i WOS-u w szkole.
Cele projektu
Dzięki realizacji Szkolnego Budżetu Obywatelskiego:
Rekrutacja
W tym roku do projektu zostało zaproszonych 7 szkół.
Jak działałyśmy_liśmy?
W każdej ze szkół został powołany zespół roboczy złożony z uczennic_niów, nauczycielek_i i kadry kierowniczej. Zespoły przy wsparciu naszych mentorek_ów czuwały nad procesem w szkole: opracowały regulamin budżetu, komunikowały go społeczności szkolnej, weryfikowały składane projekty i organizowały głosowanie.
Udział w projekcie pozwalał na wykorzystanie gotowych materiałów merytorycznych, m. in.:
Wartością projektu jest to, że każda szkoła mogła indywidualnie dopasować realizację SBO do swojego harmonogramu. Szkoły, które wzięły udział w projekcie, otrzymały 1500 PLN na realizację działań, pod warunkiem dołożenia minimum kolejnego 1500 złotych z własnego budżetu (np. budżetu szkoły, rady rodziców itp.).
W szkole powołana została osoba koordynująca, której zadaniem było prowadzenie projektu. Osoba ta była zobowiązana do wspierania zespołu roboczego i koordynacji działań wokół SBO. Rekomendowałyśmy_liśmy, aby była to osoba zaangażowana we współpracę z samorządem uczniowskim lub innymi grupami uczniowskimi.
W listopadzie zorganizowałyśmy_liśmy warsztat szkoleniowy dla osób koordynujących. Jego celem było przekazanie praktycznych informacji dotyczących przeprowadzania procesu.
Koordynator_ka szkolna blisko współpracowała_ł z mentorem_ką z naszej Fundacji, czyli osobą, której zadaniem było wspieranie całego procesu.
W każdej szkole przeprowadzony został warsztat otwierający z przedstawicielami_kami władz szkoły, nauczycieli_ek, rodziców i uczniów_ennic. Podczas warsztatu szkoły wypracowały swoje podejście i zasady SBO oraz harmonogram szkolnego budżetu. Przy merytorycznym wsparciu osób mentorskich zainicjowany został partycypacyjny proces wdrożenia i przeprowadzenia szkolnego budżetu obywatelskiego.
Podsumowanie
Rezultatem projektu jest realizacja zwycięskich projektów wybranych przez społeczności szkolne. Wszystkie 7 szkół z powodzeniem wprowadziło mechanizm SBO – sposób na wysłuchanie potrzeb społeczności szkolnej. Realizacja własnych projektów i pomysłów w ramach szkolnego budżetu obywatelskiego może mieć przełożenie na wzrost zaufania młodzieży zarówno do szkoły jako instytucji, jak i do dorosłych, którzy nią zarządzają.
Na koniec projektu zaprosiłyśmy_liśmy przedstawicieli_ki wszystkich szkół na wspólne świętowanie dobrych praktyk. Z doświadczeń zebranych przez szkoły wyciągamy wnioski, które służą nam do poszerzenia katalogu wskazówek i modelu SBO, skrojonego do potrzeb warszawskich szkół.
Koordynatorka projektu
Natalia Koziorowicz
n.koziorowicz@poledialogu.org.pl
Projekt Szkolny Budżet Obywatelski był współfinansowany ze środków m.st. Warszawy w ramach miejskiego konkursu Młodzi kompetentni Warszawiacy w swoim mieście 2024-2025.

