Wspieramy dialog, włączamy ludzi.

Szkolny Budżet Obywatelski 2024/2025

 

W roku szkolnym 2024/2025 została przez nas zrealizowana szósta edycja projektu  Szkolny Budżet Obywatelski (SBO). W tym roku do współpracy zostały zaproszone warszawskie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Pierwszeństwo miały te, które nie realizowały szkolnych budżetów.

Szkolny Budżet Obywatelski (SBO)  to proces, w którym o przeznaczeniu części szkolnego budżetu (wyznaczonej najczęściej przez dyrekcję lub radę rodziców) decyduje społeczność szkolna. Uczennice_niowie, a także rodzice, nauczycielki_e oraz inne_i pracowniczki_y szkoły, zgłaszają pomysły, tworzą projekty. Następnie same_i wybierają te, które ich zdaniem są najbardziej atrakcyjne i potrzebne.

Wyjątkowość szkolnego budżetu polega na tym, że łączy, integruje i uczy współpracy różne grupy szkolne: uczniowską, nauczycielską, czy pracowniczki_ków administracji. Przy okazji uczennice_niowie uczą się o świecie szkolnych finansów. Szacując koszt swoich pomysłów, zaczynają widzieć, jakie możliwości i ograniczenia wiążą się z określonymi kwotami. Ten proces jest praktycznym uzupełnieniem nauki przedsiębiorczości i WOS-u w szkole.

Cele projektu

Dzięki realizacji Szkolnego Budżetu Obywatelskiego:

  • wzrasta sprawczość uczennic_niów i poczucie ich wpływu na sprawy szkoły,
  • uczennice_niowie są włączone_eni w decydowanie o sprawach szkoły i zyskają wiedzę na temat jej funkcjonowania. W dalszej perspektywie mogą stać się partnerami_kami dla kadry kierowniczej w podejmowaniu decyzji o ważnych sprawach i inwestycjach,
  • wzrasta rola samorządów uczniowskich w szkołach,
  • społeczności szkolne dowiadują się o działaniu warszawskiego budżetu obywatelskiego,
  • poszerzamy katalog dobrych praktyk i model SBO, skrojony do potrzeb warszawskich szkół.

Rekrutacja

W tym roku do projektu zostało zaproszonych 7 szkół.

  • Do 1 października 2024 zbierałyśmy_liśmy zgłoszenia do projektu przez elektroniczny formularz rekrutacyjny.
  • Tydzień po zamknięciu rekrutacji skontaktowałyśmy_liśmy się z wybranymi szkołami – z dyrekcją oraz osobą, która została wyznaczona do koordynacji projektu w szkole. Celem była rozmowa o motywacjach i możliwościach szkoły do realizacji projektu. Z wybranymi szkołami zostały podpisane formalne porozumienia o współpracy.
  • Do końca października poinformowałyśmy_liśmy o wynikach rekrutacji wszystkie szkoły, które zgłosiły się do projektu

Jak działałyśmy_liśmy?

W każdej ze szkół został powołany zespół roboczy złożony z uczennic_niów, nauczycielek_i i kadry kierowniczej. Zespoły przy wsparciu naszych mentorek_ów czuwały nad procesem w szkole: opracowały regulamin budżetu, komunikowały go społeczności szkolnej, weryfikowały składane projekty i organizowały głosowanie. 

Udział w projekcie pozwalał na wykorzystanie gotowych materiałów merytorycznych, m. in.:

  • gotowych scenariuszy spotkań roboczych i zajęć o budżecie obywatelskim,
  • schematycznego regulaminu SBO  do dalszych prac grup projektowych,
  • prezentacji o projekcie i idei SBO do pokazania kadrze pedagogicznej.

Wartością projektu jest to, że każda szkoła mogła indywidualnie dopasować realizację SBO do swojego harmonogramu. Szkoły, które wzięły udział w projekcie, otrzymały 1500 PLN na realizację działań, pod warunkiem dołożenia minimum kolejnego 1500 złotych z własnego budżetu (np. budżetu szkoły, rady rodziców itp.).

W szkole powołana została osoba koordynująca, której zadaniem było prowadzenie projektu. Osoba ta była zobowiązana do wspierania zespołu roboczego i koordynacji działań wokół SBO. Rekomendowałyśmy_liśmy, aby była to osoba zaangażowana we współpracę z samorządem uczniowskim lub innymi grupami uczniowskimi.

W listopadzie zorganizowałyśmy_liśmy warsztat szkoleniowy dla osób koordynujących. Jego celem było przekazanie praktycznych informacji dotyczących przeprowadzania procesu. 

Koordynator_ka szkolna blisko współpracowała_ł z mentorem_ką z naszej Fundacji, czyli osobą, której zadaniem było wspieranie całego procesu.

W każdej szkole przeprowadzony został warsztat otwierający z przedstawicielami_kami władz szkoły, nauczycieli_ek, rodziców i uczniów_ennic. Podczas warsztatu szkoły wypracowały swoje podejście i zasady SBO oraz harmonogram szkolnego budżetu. Przy merytorycznym wsparciu osób mentorskich zainicjowany został partycypacyjny proces wdrożenia i przeprowadzenia szkolnego budżetu obywatelskiego.

Podsumowanie

Rezultatem projektu jest realizacja zwycięskich projektów wybranych przez społeczności szkolne. Wszystkie 7 szkół z powodzeniem wprowadziło mechanizm SBO – sposób na wysłuchanie potrzeb społeczności szkolnej. Realizacja własnych projektów i pomysłów w ramach szkolnego budżetu obywatelskiego może mieć przełożenie na wzrost zaufania młodzieży zarówno do szkoły jako instytucji, jak i do dorosłych, którzy nią zarządzają.

Na koniec projektu zaprosiłyśmy_liśmy przedstawicieli_ki wszystkich szkół na wspólne świętowanie dobrych praktyk. Z doświadczeń zebranych przez szkoły wyciągamy wnioski, które służą nam do poszerzenia katalogu wskazówek i modelu SBO, skrojonego do potrzeb warszawskich szkół.

Koordynatorka projektu
Natalia Koziorowicz
n.koziorowicz@poledialogu.org.pl

Projekt Szkolny Budżet Obywatelski był współfinansowany ze środków m.st. Warszawy w ramach miejskiego konkursu  Młodzi kompetentni Warszawiacy w swoim mieście 2024-2025.

Przydatne publikacje

po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją