W roku szkolnym 2023/2024 została przez nas zrealizowana piąta edycja projektu Szkolny Budżet Obywatelski (SBO). W tym roku do współpracy zostały zaproszone warszawskie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Pierwszeństwo miały te, które nie realizowały szkolnych budżetów.
Szkolny Budżet Obywatelski (SBO) to proces, w którym o przeznaczeniu części szkolnego budżetu (wyznaczonej najczęściej przez dyrekcję lub radę rodziców) decyduje społeczność szkolna. Uczennice_niowie, a także rodzice, nauczycielki_e oraz inne_i pracowniczki_y szkoły, zgłaszają pomysły, tworzą projekty. Następnie same_i wybierają te, które ich zdaniem są najbardziej atrakcyjne i potrzebne.
Wyjątkowość szkolnego budżetu polega na tym, że łączy, integruje i uczy współpracy różne grupy szkolne: uczniowską, nauczycielską, czy pracowniczki_ków administracji. Przy okazji uczennice_niowie uczą się o świecie szkolnych finansów. Szacując koszt swoich pomysłów, zaczynają widzieć, jakie możliwości i ograniczenia wiążą się z określonymi kwotami. Ten proces jest praktycznym uzupełnieniem nauki przedsiębiorczości i WOS-u w szkole.
Dzięki realizacji Szkolnego Budżetu Obywatelskiego:
W każdej ze szkół powołany został zespół roboczy, złożony z uczennic_niów, nauczycielek_i i kadry kierowniczej. Zespoły przy wsparciu naszych mentorek_ów czuwały nad procesem w szkole: opracowywały regulamin budżetu, komunikowały go społeczności szkolnej, weryfikowały składane projekty i organizowały głosowanie. Najważniejsze działania w harmonogramie projektu do pobrania:
Udział w projekcie pozwalał na wykorzystanie gotowych materiałów merytorycznych, m. inn.:
Wartością projektu było to, że każda szkoła mogła indywidualnie dopasować realizację SBO do swojego harmonogramu. Szkoły, które wzięły udział w projekcie, otrzymały 1000 PLN na realizację działań, pod warunkiem dołożenia minimum kolejnego tysiąca złotych z własnego budżetu (np. budżetu szkoły, rady rodziców itp.).
W szkole powołana została osoba koordynująca, której zadaniem było prowadzić projekt. Osoba ta była zobowiązana do wspierania zespołu roboczego i koordynacji działań wokół SBO. Rekomendowałyśmy_liśmy, aby była to osoba zaangażowana we współpracę z samorządem uczniowskim lub innymi grupami uczniowskimi.
W październiku zorganizowany został warsztat szkoleniowy dla osób koordynujących. Jego celem było przekazanie praktycznych informacji dotyczących przeprowadzania procesu.
Koordynator_ka szkolna blisko współpracowała z mentorem_ką z naszej Fundacji, czyli osobą, której zadaniem było wspieranie całego procesu.
W każdej szkole przeprowadzony został warsztat otwierający z przedstawicielami_kami władz szkoły, nauczycieli_ek, rodziców i uczniów_ennic. Podczas warsztatu szkoły wypracowywały swoje podejście i harmonogram szkolnego budżetu. Przy merytorycznym wsparciu osób mentorskich zainicjowany został partycypacyjny proces wdrożenia i przeprowadzenia szkolnego budżetu obywatelskiego.
Realizacja zwycięskich projektów wybranych przez społeczności szkolne. Realizacja własnych projektów i pomysłów w ramach szkolnego budżetu obywatelskiego może mieć przełożenie na wzrost zaufania młodzieży zarówno do szkoły jako instytucji, jak i do dorosłych, którzy nią zarządzają. Na koniec projektu zaprosiłyśmy_liśmy przedstawicieli_ki wszystkich szkół na wspólne świętowanie dobrych praktyk. Z doświadczeń zebranych przez szkoły wyciągamy wnioski, które służą nam do poszerzenia katalogu dobrych praktyk i modelu SBO, skrojonego do potrzeb warszawskich szkół.
Koordynatorka projektu:
Joanna Chomko
j.chomko@poledialogu.org.pl
Projekt Szkolny Budżet Obywatelski w Warszawie był współfinansowany ze środków m.st. Warszawy w ramach miejskiego konkursu Młodzi kompetentni Warszawiacy w swoim mieście 2023-2024.