Laboratorium Szkolnego Budżetu Obywatelskiego było kontynuacją projektu Szkolne Budżety Partycypacyjne, realizowanego w roku szkolnym 2018/2019. W ramach edycji 2020/21 nawiązałyśmy_liśmy współpracę z 9 szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi, znajdującymi się w różnych dzielnicach stolicy, które zamierzały przeprowadzić szkolny budżet obywatelski.
Szkolny Budżet Obywatelski (SBO) to proces, w którym o przeznaczeniu części szkolnego budżetu (wyznaczonej najczęściej przez dyrekcję lub rodziców) decyduje społeczność szkolna. Uczniowie_ennice, a także rodzice, nauczyciele_ki czy inni pracownicy_czki szkoły, zgłaszali_ły pomysły, tworzyli_ły projekty, a następnie sami_e wybierali_ły te, które ich zdaniem były najbardziej atrakcyjne i potrzebne.
Dzięki realizacji Szkolnego Budżetu Obywatelskiego:
W każdej ze szkół powołany został zespół roboczy, złożony z uczniów_ennic, nauczycieli_ek, kadry kierowniczej oraz rodziców w szkołach podstawowych. Zespoły przy wsparciu naszych mentorek_ów czuwali_ły nad procesem w szkole: opracowywali_ły regulamin budżetu, komunikowali_ły go społeczności, weryfikowali_ły składane projekty i organizowali_ły głosowanie. Każda szkoła mogła indywidualnie dopasować realizację SBO do swojego harmonogramu
W każdej szkole, obok przeprowadzonych budżetów, wprowadziliśmy_łyśmy lekcje o funkcjonowaniu dzielnic w strukturze miasta. W szkołach odbywali_ły się warsztaty generowania pomysłów do budżetu z uczniami_ennicami. Nasi_sze mentorzy_rki prowadzili_ły konsultacje indywidualne z osobami i grupami, które zdecydowały się na składanie projektów. Następnie szkolne zespoły robocze zweryfikowały projekty i przeprowadzą głosowania.
Na koniec projektu zaprosiłyśmy_liśmy przedstawicieli_ki wszystkich szkół na wspólne świętowanie dobrych praktyk. Z doświadczeń zebranych przez szkoły wyciągnęliśmy_łyśmy wnioski, które służą nam do poszerzenia katalogu dobrych praktyk i modelu SBO, skrojonego do potrzeb warszawskich szkół.