POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Fundacja pod nazwą „Fundacja Pole Dialogu”, zwana dalej „Fundacją”, została ustanowiona przez Annę Kordasiewicz, Martę Olejnik, Przemysława Sadurę, Martę Szaranowicz-Kusz i Agatę Urbanik, zwanych dalej „Fundatorami”, na mocy aktu notarialnego sporządzonego w dniu 16 września 2010 r. przez notariusza Wojciecha Zieleniewskiego w kancelarii notarialnej w Warszawie przy ul. Marszałkowskiej 87 lok. 123.
- Fundacja może używać skrótu swojej nazwy w postaci „Pole Dialogu” oraz „FPD”, a także wyróżniającego ją znaku słownego lub słowno-graficznego.
- Fundacja prowadzi działalność na podstawie przepisów prawa polskiego, w szczególności ustawy z dnia 6 kwietnia 1994 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.
§2
Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
§3
Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
§4
- Fundacja prowadzi działalność na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej. Fundacja może również działać poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- W uzasadnionych przypadkach Fundacja może tworzyć filie, oddziały i przedstawicielstwa.
- Przy prowadzeniu działalności poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej Fundacja może posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy oraz jej skrótu w wybranych językach obcych.
§5
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest minister właściwy ds. nauki i szkolnictwa wyższego.
CELE FUNDACJI
§6
Celami Fundacji są:
- upowszechnianie idei partycypacji obywatelskiej oraz dobrych praktyk dialogu we wszystkich obszarach życia społecznego;
- rozwój metodologii badań i interwencji socjologicznych, testowanie innowacyjnych technik partycypacji, przekształcanie wiedzy akademickiej w wiedzę użyteczną publicznie;
- rozwój współpracy między środowiskami akademickimi, administracją publiczną, organizacjami pozarządowymi, biznesem, obywatelami w zakresie partycypacji obywatelskiej i dialogu;
- edukacja obywatelska i animowanie działań służących aktywizacji obywateli i rozwojowi wspólnot lokalnych, w tym wzmacnianie kompetencji liderów lokalnych;
- przełamywanie uprzedzeń i rozwiązywanie konfliktów między jednostkami i grupami na poziomie lokalnym i ponadlokalnym;
- wzmacnianie społeczeństwa obywatelskiego, spójności i różnorodności społecznej oraz wspomaganie rozwoju demokracji i zrównoważonego rozwoju;
- działalność naukowa, oświatowa i kulturalna.
§7
Fundacja realizuje swoje cele we wszystkich obszarach życia społecznego.
§8
Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- prowadzenie konsultacji społecznych, procesów partycypacyjnych, mediacji, negocjacji, facylitację spotkań dyskusyjnych i warsztatów,
- prowadzenie badań społecznych i ewaluacji,
- tworzenie narzędzi wspierających dialog,
- działania edukacyjno-szkoleniowe, w tym organizowanie spotkań, szkoleń, seminariów, warsztatów i konferencji o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym;
- działania edukacyjne w instytucjach kształcenia formalnego i pozaformalnego,
- opracowanie i wydawanie analiz, raportów, broszur i książek;
- współpracę z podmiotami krajowymi i zagranicznymi w zakresie problematyki wyznaczonej celami statutowymi Fundacji.
§9
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób lub instytucji zbieżną z tymi celami.
MAJĄTEK FUNDACJI
§10
- Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 5000,- (pięciu tysięcy) złotych oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
- Na działalność gospodarczą ze środków funduszu założycielskiego przeznaczona zostaje kwota 1000,- (jednego tysiąca) złotych.
- Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z grantów, dotacji, subwencji, dochodów z działalności gospodarczej, darowizn, spadków, zapisów, odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych, dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji.
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów. Jeżeli przekazaniu środków nie towarzyszy określenie konkretnego celu ich wykorzystania, Fundacja może przeznaczyć je na dowolny cel statutowy.
- Dochody uzyskiwane z majątku Fundacji przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych oraz na pokrycie niezbędnych kosztów działalności Fundacji.
§11
Zarząd Fundacji może postanowić o utworzeniu z dochodów Fundacji funduszu rezerwowego, z którego będą pokrywane wydatki Fundacji w dalszych latach jej funkcjonowania. Wysokość potrąceń dokonywanych na fundusz rezerwowy oraz jego wysokość określa Zarząd Fundacji, kierując się koniecznością zapewnienia ciągłości pracy Fundacji.
§12
Majątek Fundacji:
- nie może służyć do udzielania pożyczek ani do zabezpieczania zobowiązań w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- nie może zostać przekazany na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- nie może zostać wykorzystany na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie stanowić będzie realizację celów określonych niniejszym statutem,
- nie może być wykorzystany zakup na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub jej pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§13
Fundacja zastrzega sobie możliwość odmowy przyjęcia darowizny lub jej zwrotu, jeżeli przyjęcie jej, w opinii Zarządu Fundacji, naruszałoby dobre imię Fundacji.
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
§14
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów, w następujących dziedzinach, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności:
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (72.20.Z),
- badanie rynku i opinii publicznej (73.20.Z ),
- działalność związana z tłumaczeniami (74.30.Z),
- wydawanie książek (58.11.Z),
- wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (58.14.Z),
- pozostała działalność wydawnicza (58.19.Z),
- działalność wspomagająca edukację (85.60.Z),
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane (85.59.B),
- działalność portali internetowych (63.12.Z),
- pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana (63.99.Z),
- stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (70.21.Z),
- pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności i zarządzania (70.22.Z),
- pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (74.90.Z),
- działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (82.30.Z),
- działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (94.99.Z)
- pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana (82.99.Z),
- sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana (46.90.Z),
- sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (47.91.Z),
- sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (47.99.Z),
- artystyczna i literacka działalność twórcza (90.03.Z),
- wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z),
- Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania (1.Z)
- Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku (18.13.Z).
ORGANY FUNDACJI
§15
Organami Fundacji są:
§16
- Zarząd składa się z dwóch do pięciu członków powoływanych w głosowaniu jawnym przez Radę Fundacji, z wyjątkiem pierwszego składu Zarządu, który powołują Fundatorzy.
- Rada Fundacji na wniosek wszystkich członków Zarządu może w głosowaniu jawnym powołać Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu, dokonywać zmian w obsadzie funkcji Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu, jak również postanowić o niepowierzaniu tych funkcji członkom Zarządu. Pierwszego Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu powołują Fundatorzy.
- Kadencja Zarządu trwa trzy lata. Jeżeli z upływem kadencji nowy skład osobowy Zarządu nie jest powołany, dotychczasowy Zarząd pełni wszystkie funkcje do chwili objęcia ich przez nowy Zarząd.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Członek Zarządu może być z ważnych powodów odwołany przed upływem kadencji w wyniku uchwały Rady Fundacji podjętej w głosowaniu tajnym.
- Mandat członka Zarządu wygasa z dniem upływu kadencji, wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania ze składu Zarządu. Mandat członka Zarządu powołanego w trakcie kadencji wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu danej kadencji.
- Członkowie Zarządu mogą być zatrudniani przez Fundację na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego lub otrzymywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Zarządu, chyba że członek Zarządu, którego to dotyczy, i Rada Fundacji postanowią inaczej.
- W umowach między Fundacją a członkiem Zarządu Fundację reprezentuje dwóch innych członków Zarządu lub pełnomocnik upoważniony przez Radę Fundacji.
§17
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Zarząd podejmuje decyzje we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji Rady Fundacji. Do zadań Zarządu należą w szczególności:
- uchwalanie rocznych lub wieloletnich planów działania Fundacji oraz rocznych lub wieloletnich planów finansowych,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- sporządzenie sprawozdań z działalności Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji lub osób z nią współpracujących,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- występowanie z wnioskiem o zmianę statutu Fundacji, połączenie z inną fundacją oraz likwidację Fundacji.
§18
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał, w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów oddanych przez członków obecnych na posiedzeniu Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje, w miarę potrzeby, Prezes Zarządu lub dwóch członków Zarządu działających łącznie.
- O posiedzeniu Zarządu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
- Bieżące prace Zarządu organizuje Prezes Zarządu lub, w jego braku, członek Zarządu powołany do tego jednomyślną uchwałą Zarządu.
- Zarząd może uchwalić regulamin Zarządu.
- Zarząd może podejmować uchwały poza posiedzeniami – w trybie pisemnym, w formie elektronicznej lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu zostali powiadomieni o treści projektu uchwały i żaden z nich nie wyraził sprzeciwu wobec takiej formy głosowania. Podejmowanie uchwał w trybie powyższym nie może dotyczyć odwołania członka Zarządu.
- Zarząd co roku zobowiązany jest przedłożyć Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji obejmujące poprzedni rok kalendarzowy.
§19
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składać może każdy członek Zarządu samodzielnie, za wyjątkiem operacji bankowych oraz [przy] zobowiązaniach powyżej kwoty 50 000 zł, przy których oświadczenia woli składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
§20
- Rada Fundacji składa się z trzech do siedmiu członków.
- Członków pierwszego składu Rady Fundacji powołują Fundatorzy.
- W trakcie kadencji, członka Rady na miejsce osoby, która przestała pełnić tę funkcję, lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada. W razie niepowołania przez Radę członka Rady na miejsce osoby, która przestała pełnić tę funkcję, członka Rady powołują Fundatorzy niebędący członkami Zarządu.
- Członkowie Rady następnych kadencji powoływani są w ten sposób, że:
- każdy z Fundatorów (pod warunkiem, że nie jest aktualnie członkiem Zarządu) ma prawo powołać jednego członka Rady,
- pozostałych członków Rady powołuje ustępująca Rada spośród kandydatów zgłoszonych przez członków Rady. Każdy z członków Rady ma prawo zgłoszenia nie więcej niż trzech kandydatur.
- Kadencja Rady Fundacji trwa trzy lata. Jeżeli z upływem kadencji nowy skład osobowy Rady nie jest powołany, dotychczasowa Rada pełni wszystkie funkcje do chwili objęcia ich przez nową Radę.
- Funkcję członka Rady Fundacji można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Mandat członka Rady Fundacji wygasa z dniem upływu kadencji, wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania ze składu Rady Fundacji. Mandat członka Rady Fundacji powołanego w trakcie kadencji wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Rady danej kadencji
- Członek Rady Fundacji może być z ważnych powodów odwołany przed upływem kadencji, na wniosek innego członka tego organu, w wyniku uchwały Rady Fundacji podjętej w głosowaniu tajnym.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
§21
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
§22
Rada Fundacji sprawuje nadzór nad działalnością Fundacji. Do zadań Rady Fundacji należy:
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, z wyjątkiem pierwszego składu Zarządu powoływanego przez Fundatorów,
- podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia,
- ocena pracy Zarządu, przyjmowanie okresowych sprawozdań z działalności Fundacji, zatwierdzenie rocznych sprawozdań finansowych i udzielanie absolutorium Zarządowi,
- kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji,
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji.
§23
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na pisemny wniosek Zarządu lub Fundatora.
- O posiedzeniu Rady Fundacji muszą być powiadomieni wszyscy jej członkowie.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
- Rada Fundacji może podejmować uchwały poza posiedzeniami – w trybie pisemnym, w formie elektronicznej lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, jeżeli wszyscy członkowie Rady zostali powiadomieni o treści projektu uchwały i żaden z nich nie wyraził sprzeciwu wobec takiej formy głosowania. Podejmowanie uchwał w trybie powyższym nie może dotyczyć powołania i odwołania członka Zarządu lub Rady Fundacji oraz udzielania absolutorium członkom Zarządu.
- Szczegółowy tryb działania Rady Fundacji może określać uchwalony przez Radę regulamin.
§24
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
- dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
§25
Funkcje przewodniczącego i innych członków Rady są honorowe i bezpłatne. Zarząd Fundacji może jednak przyznać zwrot koniecznych wydatków poczynionych przez członków Rady przy wykonywaniu działalności na rzecz Fundacji.
ZMIANA STATUTU
§26
- Zmian w statucie Fundacji dokonuje, na wniosek Zarządu, Rada Fundacji w drodze uchwały podjętej większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej 2/3 członków Rady.
- Zmiany statutu mogą dotyczyć celów, dla realizacji których Fundacja została ustanowiona.
POŁĄCZENIE Z INNĄ FUNDACJĄ
§27
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- O połączeniu z inną fundacją decyduje Rada Fundacji, na wniosek Zarządu, w drodze uchwały podjętej większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej 2/3 członków Rady.
LIKWIDACJA FUNDACJI
§28
- Rada Fundacji podejmuje, na wniosek Zarządu, uchwałę o likwidacji Fundacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Jeżeli Rada Fundacji nie powoła likwidatorów, likwidację Fundacji przeprowadza Zarząd.
- Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
- zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia likwidacji,
- wezwanie wierzycieli fundacji w trybie ogłoszeń prasowych do zgłoszenia swych wierzytelności w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia,
- sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli,
- sporządzanie planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań,
- ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań oraz spieniężenie majątku Fundacji,
- przekazanie wskazanym podmiotom środków majątkowych pozostałych po zaspokojeniu wierzycieli,
- zgłoszenie ukończenia likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnioskiem o wykreślenie fundacji z rejestru,
- przekazanie dokumentów fundacji do archiwum państwowego.
- Jeżeli po likwidacji Fundacji pozostaną środki majątkowe, zostaną one przekazane innym, wskazanym przez członków Rady Fundacji, organizacjom, których cele statutowe zbliżone są do celów Fundacji.
Warszawa, 24 czerwca 2019