Fundacja Pole Dialogu i Dom Kultury KADR dały młodym przestrzeń na zrealizowanie swoich pomysłów, żeby mogli pokazać, co chcieliby robić po lekcjach.
Domy kultury w Polsce spotykają się z dużymi trudnościami, aby dotrzeć do młodych odbiorców, którzy chcieliby skorzystać z oferty zajęć edukacyjnych czy artystycznych. Jak wskazują badania, instytucje kultury są często postrzegane przez tę grupę jako niezbyt atrakcyjne, sztywne i nie dające szansy na rozwinięcie prawdziwych zainteresowań. Wynika to między innymi z niedopasowania zajęć do możliwości finansowych i gustów współczesnych młodych.
Do projektu zaprosiliśmy licealistów z dwóch służewieckich szkół – Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapeutycznego nr 1 oraz liceum im. Józefa Bema. Na wiosnę 2012 r. odbyły się w nich “Tygodnie w szkole”, podczas których opowiadaliśmy na czym polega projekt. W konkursie “Zaprogramuj dom kultury” mogły wziąć zespoły złożone z co najmniej dwojga uczniów, które miały pomysł na działanie dla swoich rówieśników, które mogło zostać zorganizowane w domu kultury.
Autorzy i autorki wstępnych pomysłów wzięli udział w dwudniowych warsztatach kreatywnych, gdzie pod okiem Karoliny Pluty z Towarzystwa Inicjatyw Twórczych “ę” dopracowywali swoje pomysły, zastanawiali się, co będzie im potrzebne do wcielenia ich w życie oraz do kogo będą dokładnie skierowane.
4 czerwca w Domu Kultury Kadr odbyło się finałowe głosowanie, na którym uczniowie-reprezentanci dwóch szkół wybrali zwycięskie projekty.
W wakacje odbyły się akcje “Longtywuj się!” a pod koniec października uczniowie mogli wziąć udział w pokazie filmów amerykańskich. Oba przedsięwzięcia spotkały się z dużym zainteresowaniem rówieśników autorów zarówno z biorących udział w projekcie szkół, jak i spoza nich.
W ramach projektu powstała publikacja “Jak młodzi programowali dom kultury? Ewaluacja projektu partycypacyjnego w praktyce”. Tekst jest oparty na doświadczeniach realizacji projektu. Relacjonujemy, jakie mieliśmy założenia, co się wydarzyło, co poszło lepiej a co gorzej i dlaczego, oraz – co szczególnie ważne – jak ewaluowaliśmy cały projekt. Publikacja jest dostępna na licencji Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL).
Marta Olejnik, “Jak młodzi programowali dom kultury? Ewaluacja projektu partycypacyjnego w praktyce”.
Projekt był dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz współfinansowany przez miasto stołeczne Warszawa.