Wierzymy, że projekt przełoży się na zwiększanie zaangażowania tej grupy wiekowej w życie społeczne, rozwijanie dojrzałej postawy obywatelskiej oraz na to, że stolica będzie miastem jeszcze bardziej przyjaznym dla młodzieży.
W fundacji na co dzień pracujemy z tematem partycypacji i wspieramy instytucje miejskie w otwieraniu się na potrzeby mieszkańców_nek. Widzimy, że pracownicy_czki instytucji są często innowatorami_kami, którzy_re inicjują zmianę lub potrzebują niewiele wsparcia i inspiracji, żeby wprowadzać narzędzia demokracji do życia swoich podmiotów.
Wychodzimy z założenia, że partycypacja, aby dobrze funkcjonowała na poziomie całego miasta, powinna zadziać się od samego dołu – w instytucjach, które są blisko ludzi. Grupą atrakcyjną i często dostępną dla instytucji jest młodzież, dlatego dobrze zmianę oddolną zaczynać od tych odbiorców_czyń. Te potrzeby widzimy również w przyjętej przez Radę Miasta polityce młodzieżowej, przy której mieliśmy_ałyśmy okazję pracować.
Plan obecnego projektu stworzony został w oparciu o wnioski z pilotażowej edycji w 2023 r. Na jego zakończenie w 2026 r. zakładamy stworzenie modelu Włącznika wraz z narzędziami, scenariuszami, materiałami edukacyjnymi do wykorzystywania przez kolejne instytucje.
Do kogo kierujemy „Włącznik”
Do projektu zaprosimy kadrę z 24 warszawskich instytucji miejskich (po 3-4 osoby z każdej z nich). Przewidujemy po 12 instytucji w każdej edycji zbieżnej z rokiem szkolnym. Zależy nam na instytucjach o różnym profilu działań (tj. teatry, muzea, domy kultury, MAL-e, OSiR-y, Ogrody Jordanowskie, biblioteki i inne placówki kultury bądź oświaty) i znajdujących się w różnych dzielnicach stolicy. Wspólnym mianownikiem będzie chęć stworzenia większej przestrzeni dla młodych z wykorzystaniem narzędzi partycypacji i (jeszcze większe) otwarcie się na ich udział we współdecydowaniu o instytucji.
Pośrednio projekt kierujemy do:
- młodzieży – „Włącznik” zakłada realizację działań, których odbiorcami_czyniami będą osoby młode. Poprzez kadrę instytucji grupa ta zostanie zaproszona do współtworzenia rozwiązań, które będą dla niej atrakcyjne i odpowiadały na jej potrzeby oraz sytuację społeczną,
- efekty projektu będziemy adresować szeroko do pracowników_czek wszystkich instytucji miejskich w Warszawie. Zaprosimy je / ich na spotkania podsumowujące poszczególne tury projektu. Z myślą o nich zaprojektujemy model i materiały, dzięki którym będą mogli_ły włączyć młodzież w swoje placówki.
Cele i korzyści
Co zyskają pracownicy_czki młodzieżowi_e oraz instytucje, w których pracują?
- zdobędą wiedzę i konkretne narzędzia do włączania młodzieży w decydowanie i wspólne działanie na rzecz lokalnej społeczności (na przykład diagnoza, mentoring);
- będą mieć możliwość dostosowania procesu do własnych realiów (będący efektem współpracy z mentorem_ką, czy diagnozy);
- przeprowadzą diagnozę potrzeb i zasobów instytucji oraz lokalnej społeczności, z której wyników mogą korzystać w kolejnych latach rozwijania działań instytucji także w kontekście pracy z młodzieżą;
- przejdą ze wsparciem mentorskim przez proces włączania młodzieży w proces decyzyjny w instytucji;
- będą mieć możliwość podzielenia się swoimi doświadczeniami z tego projektu przy współtworzeniu treści dla kolejnych instytucji miejskich;
- będą mieć okazję do sieciowania się z innymi pracownikami młodzieżowymi (oraz naszą organizacją), którym bliska jest idea włączania młodzieży i edukacji demokracji i partycypacji od najmłodszych lat;
- doświadczą profilaktyki antywypaleniowej poprzez angażowanie siebie i młodzieży w działania na rzecz ulepszania świata, czy to na poziomie swojej instytucji, czy lokalnej społeczności. A także budowanie poczucia sensu – co jest często wskazywane jako ważny element motywacji i korzyści z udziału w projektach społecznych;
- będą mieć okazję do promocji instytucji w lokalnej społeczności;
- przetestują innowacyjne metody zarządzania instytucją z włączeniem młodzieży do procesu współdecydowania jako pionierskie rozwiązanie, którym w dalszych latach realizacji polityki młodzieżowej w Warszawie instytucja będzie mogła się dzielić z innymi instytucjami;
- Każda instytucja otrzyma wsparcie finansowe na realizację działań z młodzieżą
- Dodatkowo, w każdej edycji trzy instytucje będą mogły pozyskać dodatkowe finansowanie na wygospodarowanie fizycznej przestrzeni młodzieżowej.
Harmonogram projektu w roku szkolnym 2024/25
- sierpień – wrzesień 2024: rekrutacja 12 instytucji (formularz zgłoszeniowy poledialogu.typeform.com/wlacznik2024-26 do 22.09.2024. Rozmowa rekrutacyjna z zgłoszonym zespołem i oraz dyrekcją wybranych instytucji 23.09-4.10.2024). Wyniki rekrutacji do 4.10.2024 r.
- Październik – czerwiec 2024: 4 warsztaty edukacyjne dla osób pracujących w instytucji (m.in. o diagnozie, polityce młodzieżowej, narzędziach partycypacji. Zorganizujemy też 2 wizyty studyjne do miejsc aktywnie włączających młodzież w działania).
- Styczeń-czerwiec 2025: pilotażowe wdrażanie wybranego narzędzia partycypacji – wsparcie mentorskie – wypracowanie strategii pracy z młodymi w instytucji.
- Czerwiec 2025: spotkanie podsumowujące i upowszechniające.
Harmonogram projektu w roku szkolnym 2025/2026 – będzie wyglądać analogicznie, zacznie się w sierpniu 2025 i zakończy w czerwcu 2026 roku. Zakładamy możliwość modyfikacji na podstawie wniosków z pierwszej części, dlatego szczegółowo rozpiszemy go w późniejszym terminie. Dodatkowo w 2026 roku będziemy pracować z grupą ekspercka nad wypracowaniem modelu wdrażania założeń polityki młodzieżowej dla m.st. Warszawa.
Równolegle do działań w całym projekcie będziemy prowadzić stronę internetową, na której znajdą się scenariusze, narzędzia i efekty działań.
Rekrutacja
Jeśli chcesz zgłosić się do projektu
- wypełnij formularz elektroniczny poledialogu.typeform.com/wlacznik2024-26. Zgłoszenia przyjmujemy do dn. 22.09.2024 r.
- W kolejnym kroku będziemy rozmawiać z przedstawicielami_kami zgłoszonych placówek. Zależy nam, aby dowiedzieć się więcej o samych instytucjach, ich doświadczeniach oraz motywacjach do udziału w projekcie. Ten etap odbędzie się w dniach 23.09.-4.10.2024.
- W niektórych przypadkach przewidujemy rozmowę z dyrekcją placówek – szczególnie, jeśli działania miałyby wykraczać poza standardowe działania instytucji lub dotyczyć tworzenia fizycznej przestrzeni dla młodzieży.
- Wszystkie osoby, które zgłosiły się do projektu, poinformujemy o wynikach rekrutacji do dnia 4.10.2024.
Zespół projektu
koordynatorka projektu
Aleksandra Wasążnik
a.wasaznik@poledialogu.org.pl
Marta Zabłocka
m.zablocka@poledialogu.org.pl
Joanna Chomko
j.chomko@poledialogu.org.pl
Projekt „Włącznik” finansuje m.st. Warszawa / Młoda Warszawa