W roku szkolnym 2021/2022 zrealizowałyśmy_liśmy drugą edycję projektu Laboratorium Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Od 2018 roku wspieramy warszawskie szkoły w realizacji szkolnych budżetów. W edycji 2021/22 nawiązałyśmy_liśmy współpracę z 8 szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi, znajdującymi się w różnych dzielnicach stolicy, które zamierzały przeprowadzić szkolny budżet obywatelski. Pierwszeństwo miały szkoły, które dotychczas nie realizowały SBO.
Szkolny Budżet Obywatelski (SBO) to proces, w którym o przeznaczeniu części szkolnego budżetu (wyznaczonej najczęściej przez dyrekcję lub rodziców) decyduje społeczność szkolna. Uczniowie_ennice, a także rodzice, nauczyciele_ki i inni pracownicy_czki szkoły, zgłaszają pomysły, tworzą projekty, a następnie sami_e wybierają te, które ich zdaniem były najbardziej atrakcyjne i potrzebne. Wyjątkowość szkolnego budżetu polega na tym, że łączy różne grupy w społeczności szkolnej, integruje i uczy współpracy z rówieśnikami_czkami, ale też z nauczycielami_kami czy pracownikami_czkami administracyjnymi. Przy okazji szkolnego budżetu uczniowie_ennice uczą się o świecie szkolnych finansów, a szacując koszt swoich pomysłów, zaczynają widzieć, jakie możliwości i ograniczenia wiążą się z określonymi kwotami. Ten proces jest praktycznym uzupełnieniem nauki przedsiębiorczości i WOS-u w szkole.
Dzięki realizacji Szkolnego Budżetu Obywatelskiego:
Udział w projekcie pozwalał na wykorzystanie gotowych materiałów merytorycznych, m. inn.:
Wartością projektu było to, że każda szkoła mogła indywidualnie dopasować realizację SBO do swojego harmonogramu. Szkoły, które wzięły udział w projekcie, otrzymały 1000 PLN na realizację działań, pod warunkiem dołożenia minimum kolejnego tysiąca złotych z własnego budżetu (np. budżetu szkoły, rady rodziców itp.).
W szkole powołana została osoba koordynująca, której zadaniem było prowadzenie projektu. Osoba ta była zobowiązana do wspierania zespołu roboczego i koordynacji działań wokół SBO. Rekomendowałyśmy_liśmy, aby była to osoba zaangażowana we współpracę z samorządem uczniowskim lub innymi grupami uczniowskimi. W listopadzie zorganizowany został warsztat szkoleniowy dla osób koordynujących. Jego celem było przekazanie praktycznych informacji dotyczących przeprowadzania procesu.
Koordynator_ka szkolna blisko współpracowała z mentorem_ką – osobą, której zadaniem było wspieranie całego procesu. W każdej szkole przeprowadzony został warsztat otwierający z przedstawicielami_kami władz szkoły, nauczycieli_ek, rodziców i uczniów_ennic. Podczas warsztatu szkoły wypracowywały swoje podejście i harmonogram szkolnego budżetu. Przy merytorycznym wsparciu osób mentorskich zainicjowany został partycypacyjny proces wdrożenia i przeprowadzenia szkolnego budżetu obywatelskiego.
Na koniec projektu zaprosiłyśmy_liśmy przedstawicieli_ki wszystkich szkół na wspólne świętowanie dobrych praktyk. Z doświadczeń zebranych przez szkoły wyciągamy wnioski, które służą nam do poszerzenia katalogu dobrych praktyk i modelu SBO, skrojonego do potrzeb warszawskich szkół.
Projekt „Laboratorium Szkolnego Budżetu Obywatelskiego” był współfinansowany ze środków m.st. Warszawy w ramach miejskiego konkursu „Młodzi warszawiacy w swoim mieście 2021-2022”.