W ramach pilotażowego projektu „Odwrócona szkoła – laboratorium narady uczniowskiej” wprowadzaliśmy_łyśmy do warszawskich szkół narady uczniowskie, czyli narzędzia deliberacyjne z obszaru tzw. mini-publics, w których udział brali_ły przedstawiciele_ki danej społeczności, dobrani_e proporcjonalnie do wielkości populacji według charakterystycznych dla niej parametrów.
Do projektu zaproszone zostały szkoły, które chciały oddać pod dyskusję kwestie problemowe w szkole. Nad możliwymi rozwiązaniami pracowały narady obywatelskie złożone z uczennic_niów. Podobnie jak w większych przedsięwzięciach z obszaru mini-publics, takich jak panele obywatelskie czy sądy obywatelskie, naradom uczniowskim towarzyszyli_ły facylitatorzy_rki oraz zewnętrzni_e eksperci_tki. Celem sądów uczniowskich było wypracowanie, w drodze dyskusji i konsensusu, rekomendacji rozwiązań do wdrożenia w szkole. Do realizacji rekomendacji zobowiązały się osoby zarządzające szkołami.
Zakwalifikowane szkoły miały za zadanie przeprowadzenie diagnozy lokalnej, wybór problemu (tematu), dobór osób uczestniczących oraz ustalenie terminarza. W ramach przygotowań do obrad sądu uczniowskiego przeprowadzone zostały przygotowujące warsztaty – min. 1 warsztat z efektywnej komunikacji oraz min. 2 warsztaty merytoryczne, dotyczące wybranego tematu. Punktem kulminacyjnym projektu było przeprowadzenie narady uczniowskiej pod okiem wykwalifikowanych facylitatorów_ek. Efektem obrad było przedstawienie rekomendacji osobom decyzyjnym (np. dyrektorom_kom) oraz ich realizacja. Ostatnim punktem projektu było podsumowanie podjętych działań oraz upowszechnienie poprzez napisanie broszury podsumowującej projekt.
W roku szkolnym 2022/23 pracowaliśmy_łyśmy z dwiema warszawskimi szkołami.
Przydatne publikacje
Projekt był współfinansowany ze środków m.st. Warszawy w ramach konkursu „Młodzi kompetentni warszawiacy w swoim mieście 2022-2023”.