Publikacja stanowi podsumowanie badań prowadzonych przez Fundację Laboratorium Badań i Działań Społecznych „SocLab” i Fundację Pole Dialogu w ramach europejskiego projektu „School Participatory Budget – a tool to foster school democracy”. Celem badań było określenie skali wdrożenia Szkolnego Budżetu Obywatelskiego (SBO) w Polsce, identyfikację ich modeli oraz zbadanie, na ile mechanizm ten rzeczywiście wspiera rozwój kultury demokratycznej w szkołach. Autorki raportu traktują SBO jako narzędzie praktycznej edukacji obywatelskiej i jeden z mechanizmów codziennej demokracji szkolnej.
W raporcie ukazano, że Szkolne Budżety Obywatelskie są inicjatywą nadal rzadką (szacunkowo ok. 2,3% szkół w kraju), ale mającą potencjał na szersze występowanie. Ich wdrażanie odbywa się zarówno oddolnie (np. z inicjatywy rady rodziców lub organizacji pozarządowych), jak i systemowo (z inicjatywy samorządów). W badanych szkołach etapy realizacji SBO różniły się pod względem stopnia zaangażowania społeczności szkolnej oraz poziomu transparentności.
Szczególne znaczenie przypisano wartościom, na których opiera się SBO. To właśnie sposób, w jaki wartości te są wcielane w życie, decyduje o stopniu demokratyczności danego procesu. Raport wskazuje jednak, że demokratyczny potencjał narzędzia jest często ograniczany przez biurokratyzację szkoły, słabe umocowanie samorządów uczniowskich oraz trudności w integracji SBO z formalnym programem nauczania.
Na podstawie badań sformułowano rekomendacje dla szkół, samorządów, organizacji społecznych i decydentów_ek. Obejmują one m.in. konieczność wzmocnienia roli uczniów_ennic w podejmowaniu decyzji, wsparcie nauczycieli_ek w zakresie edukacji obywatelskiej oraz wsparcie finansowe placówek.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora_ki lub autorów_ek i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.