Projekt kierujemy do 14 warszawskich szkół podstawowych (klasy VII i VIII) oraz szkół ponadpodstawowych (liceów, techników i szkół branżowych I stopnia). Jego celem jest budowanie wspólnej szkoły i porozumienia także w kontekście wielonarowodym. Będziemy to robić w oparciu o dwa narzędzia partycypacyjne – narady uczniowskie oraz dialogi publiczne.
Do przeprowadzenia narad zaprosimy 4 szkoły. Dialogi publiczne kierujemy do 10 grup/ klas, które zostaną wyznaczone przez wybrane przez nas szkoły.
W ramach projektu powstanie broszura o rozmowie mimo różnic i budowaniu dialogu w warunkach międzykulturowych oraz przewodnik po narzędziach partycypacji uczniowskiej. Udział w projekcie jest bezpłatny.
W przypadku szkół uczestniczących w realizacji narad uczniowskich lub dialogów publicznych:
Ponadto w przypadku szkół realizujących narady uczniowskie:
Etap 1: lipiec – wrzesień 2025 (Rekrutacja)
Etap 2: wrzesień – 31 października 2025 (Okres przygotowawczy)
Etap 3: 1 października – 21 listopada 2025 (Realizacja narad uczniowskich)
Narady prowadzą facylitatorki_rzy przy wsparciu opiekunów_ek szkoły. Efektem będzie spisanie rekomendacji.
Narady obejmują trzy fazy:
Forma narady zależy od szkoły – może odbywać się ciągiem (np. w formie 2–3 dniowej konferencji) lub cyklicznie (np. w kolejne soboty). Łącznie przewiduje się 4–6 godzin pracy rozłożonej na kilka spotkań tej samej grupy.
Etap 4: 1–30 listopada 2025 (Podsumowanie i upowszechnianie)
Przedstawienie rekomendacji dyrekcji oraz zaplanowanie kolejnych kroków celem ich realizacji.
Etap 1: lipiec – październik 2025
Etap 2: październik – 21 listopada 2025 (Realizacja dialogów publicznych)
Dialogi będą praktycznym szkoleniem z prowadzenia rozmów mimo różnic.
Narady uczniowskie (dla całych szkół podstawowych, ze szczególnym uwzględnieniem klas VII i VIII oraz całych szkół ponadpodstawowych). Doświadczenia z pilotażowej edycji „Odwróconej szkoły” (2022–2023) pokazały, że narady to skuteczne narzędzie włączania uczniów_ennic w proces podejmowania decyzji oraz rozwijania kompetencji obywatelskich. Czym są narady uczniowskie? To spotkania uczennic_ów dotyczące ważnych spraw szkolnych. Kluczowym aspektem jest losowy dobór uczestniczek_ów, tak aby finalna grupa była reprezentatywna dla szkoły. Na proces narady składają się:
Oddzielne spotkanie przeznaczone jest na przekazanie rekomendacji dyrekcji oraz rozmowę o kolejnych krokach. W tej edycji zapraszamy uczennice_niów do wypracowania rekomendacji związanych z przestrzenią szkolną/ przyszkolną lub zasadami, które budują wspólną szkołę i porozumienie w kontekście wielonarodowym.
Dialogi szkolne metodą Nansena (dla konkretnych klas). Ten sposób komunikacji opiera się na wzajemnym zrozumieniu, a nie na przekonywaniu do własnych racji. Jego główne założenia to:
Zarówno narady, jak i dialogi są narzędziami deliberacyjnymi z obszaru mini-publics, w których udział biorą przedstawicielki_e danej społeczności różniące_ący się wiekiem, funkcją czy narodowością. Ich celem jest prowadzenie dialogu mimo różnic, a efektem – wypracowanie porozumienia i wspólnych rozwiązań.
Narady to bardziej pogłębiony proces, w ramach którego przeprowadzana jest diagnoza, część edukacyjna dotycząca zagadnienia, w ramach którego będą wypracowywane rekomendacje. Trwają kilka spotkań po parę godzin. Dialogi to jednorazowe spotkania, bardziej warsztatowe, trwające ok. 4 godzin.
Koordynatorka projektu
Marta Zabłocka
m.zablocka@poledialogu.org.pl
+48 737 332 271
„Wspólna szkoła” współfinansowana jest ze środków m.st. Warszawy. Realizacja zadania publicznego jest możliwa dzięki wsparciu finansowemu UNICEF – Funduszu Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci.