Wspieramy dialog, włączamy ludzi.

Wspólna szkoła

 

Projekt kierujemy do 14 warszawskich szkół podstawowych (klasy VII i VIII) oraz szkół ponadpodstawowych (liceów, techników i szkół branżowych I stopnia). Jego celem jest budowanie wspólnej szkoły i porozumienia także w kontekście wielonarowodym. Będziemy to robić w oparciu o dwa narzędzia partycypacyjne – narady uczniowskie oraz dialogi publiczne.

Do przeprowadzenia narad zaprosimy 4 szkoły. Dialogi publiczne kierujemy do 10 grup/ klas, które zostaną wyznaczone przez wybrane przez nas szkoły.

W ramach projektu powstanie broszura o rozmowie mimo różnic i budowaniu dialogu w warunkach międzykulturowych oraz przewodnik po narzędziach partycypacji uczniowskiej. Udział w projekcie jest bezpłatny. 

Korzyści z udziału w projekcie

W przypadku szkół uczestniczących w realizacji narad uczniowskich lub dialogów publicznych:

  • realizacja założeń podstawy programowej z edukacji obywatelskiej, 
  • wsparcie wykwalifikowanych specjalistek_ów,
  • poznanie i wdrożenie narzędzi (narady uczniowskiej, dialogu publicznego), które realnie włączają różnorodnych_e uczniów_ennice w społeczność szkolną, 
  • budowanie pewności siebie i poczucia podmiotowości młodzieży, 
  • rozwój kompetencji komunikacyjnych i obywatelskich,
  • materiały edukacyjne: broszura o prowadzeniu rozmowy mimo różnic oraz przewodnik po narzędziach partycypacji uczniowskiej. 

Ponadto w przypadku szkół realizujących narady uczniowskie:

  • diagnoza lokalna, dzięki której szkoła lepiej pozna stojące przed nią wyzwania oraz zasoby, 
  • rekomendacje zmian wypracowane przez młodzież, możliwe do wdrożenia w szkole, 
  • opcjonalnie: wsparcie dotyczące tłumaczenia materiałów na j. ukraiński, 
  • do 1300 zł dla szkół realizujących narady uczniowskie.

Przebieg projektu – narady uczniowskie 

Etap 1: lipiec – wrzesień 2025 (Rekrutacja) 

  • do 21 września – wypełnienie formularza elektronicznego,
  • do 29 września – wybranie szkół do II etapu. Rozmowy koordynatorki projektu z kadrą szkoły – nauczyciele_ki, dyrekcja (poznanie motywacji, specyfiki szkoły i doświadczeń w angażowaniu uczniów_ennic), 
  • do 30 września – wyłonienie 4 szkół do udziału w projekcie. Wyznaczenie w każdej szkole co najmniej 2 Opiekunów_ek Szkolnych koordynujących projekt. Podpisanie porozumień ze szkołami. 

Etap 2: wrzesień – 31 października 2025 (Okres przygotowawczy) 

  • diagnoza lokalna przygotowana przez opiekuna_kę wraz z mentorką_em i samorządem uczniowskim, 
  • wybór tematu narady i warsztatów przygotowawczych (min. 1 komunikacyjny i min. 2 merytoryczne), 
  • przygotowanie krótkiego podsumowania diagnozy i wyboru tematu, 
  • ustalenie terminarza warsztatów i narady, 
  • rekrutacja minimum 40 uczestników_czek z całej szkoły (ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży z doświadczeniem migracji), 
  • realizacja warsztatów przygotowawczych z udziałem ekspertek_ów wskazanych także przez młodzież. 

Etap 3: 1 października – 21 listopada 2025 (Realizacja narad uczniowskich) 
Narady prowadzą facylitatorki_rzy przy wsparciu opiekunów_ek szkoły. Efektem będzie spisanie rekomendacji. 

Narady obejmują trzy fazy: 

  • zapoznanie z wiedzą ekspercką, 
  • dyskusję, 
  • wypracowanie rekomendacji. 

Forma narady zależy od szkoły – może odbywać się ciągiem (np. w formie 2–3 dniowej konferencji) lub cyklicznie (np. w kolejne soboty). Łącznie przewiduje się 4–6 godzin pracy rozłożonej na kilka spotkań tej samej grupy. 

Etap 4: 1–30 listopada 2025 (Podsumowanie i upowszechnianie) 
Przedstawienie rekomendacji dyrekcji oraz zaplanowanie kolejnych kroków celem ich realizacji. 

Przebieg projektu – dialogi publiczne 

Etap 1: lipiec – październik 2025

  • do 6 października – wypełnienie formularza elektronicznego,
  • do 13 października – rozmowy koordynatorki projektu z nauczycielkami_ami chętnymi do koordynacji projektu, 
  • do 14 października – wyłonienie 10 szkolnych grup/ klas. Wyznaczenie 1 Opiekunki_na Szkolnej_ego do koordynacji projektu. Podpisanie porozumień. 

Etap 2: październik – 21 listopada 2025 (Realizacja dialogów publicznych) 
Dialogi będą praktycznym szkoleniem z prowadzenia rozmów mimo różnic. 

  • Grupa: minimum 20 osób uczniowskich, 
  • Czas trwania: warsztaty jednorazowe, 3-4 godziny, 
  • Prowadzenie: 2 trenerki_rzy z Fundacji Edukacji dla Demokracji.

Narzędzia partycypacyjne 

Narady uczniowskie (dla całych szkół podstawowych, ze szczególnym uwzględnieniem klas VII i VIII oraz całych szkół ponadpodstawowych). Doświadczenia z pilotażowej edycji „Odwróconej szkoły” (2022–2023) pokazały, że narady to skuteczne narzędzie włączania uczniów_ennic w proces podejmowania decyzji oraz rozwijania kompetencji obywatelskich. Czym są narady uczniowskie? To spotkania uczennic_ów dotyczące ważnych spraw szkolnych. Kluczowym aspektem jest losowy dobór uczestniczek_ów, tak aby finalna grupa była reprezentatywna dla szkoły. Na proces narady składają się: 

  • część edukacyjna, podczas której uczestnicy_czki zdobywają i pogłębiają wiedzę w temacie narady, 
  • część dyskusyjna, w trakcie której uczestniczki_cy wymieniają się poglądami i doświadczeniami oraz proponują rekomendacje, 
  • dyskusja nad rekomendacjami i głosowanie celem wyłonienia tych, które dyrekcja placówki powinna zrealizować. 

Oddzielne spotkanie przeznaczone jest na przekazanie rekomendacji dyrekcji oraz rozmowę o kolejnych krokach. W tej edycji zapraszamy uczennice_niów do wypracowania rekomendacji związanych z przestrzenią szkolną/ przyszkolną lub zasadami, które budują wspólną szkołę i porozumienie w kontekście wielonarodowym. 

Dialogi szkolne metodą Nansena (dla konkretnych klas). Ten sposób komunikacji opiera się na wzajemnym zrozumieniu, a nie na przekonywaniu do własnych racji. Jego główne założenia to: 

  • traktowanie drugiego człowieka z szacunkiem, niezależnie od jego statusu czy pochodzenia, 
  • uznanie prawa do wyrażania poglądów (nawet jeśli się ich nie podziela), 
  • tworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której każda osoba może swobodnie dzielić się doświadczeniami i uczuciami, 
  • wzmacnianie głosu osób, które na co dzień rzadko są słyszane. 

Zarówno narady, jak i dialogi są narzędziami deliberacyjnymi z obszaru mini-publics, w których udział biorą przedstawicielki_e danej społeczności różniące_ący się wiekiem, funkcją czy narodowością. Ich celem jest prowadzenie dialogu mimo różnic, a efektem – wypracowanie porozumienia i wspólnych rozwiązań.

Narady to bardziej pogłębiony proces, w ramach którego przeprowadzana jest diagnoza, część edukacyjna dotycząca zagadnienia, w ramach którego będą wypracowywane rekomendacje. Trwają kilka spotkań po parę godzin. Dialogi to jednorazowe spotkania, bardziej warsztatowe, trwające ok. 4 godzin. 

Koordynatorka projektu 

Marta Zabłocka 
m.zablocka@poledialogu.org.pl 
+48 737 332 271 

„Wspólna szkoła” współfinansowana jest ze środków m.st. Warszawy. Realizacja zadania publicznego jest możliwa dzięki wsparciu finansowemu UNICEF – Funduszu Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci.