Wspieramy dialog, włączamy ludzi.

Szkolny Budżet Obywatelski 2023/2024

 

W roku szkolnym 2023/2024 została przez nas zrealizowana piąta edycja projektu Szkolny Budżet Obywatelski (SBO). W tym roku do współpracy zostały zaproszone warszawskie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Pierwszeństwo miały te, które nie realizowały szkolnych budżetów.

Szkolny Budżet Obywatelski (SBO) to proces, w którym o przeznaczeniu części szkolnego budżetu (wyznaczonej najczęściej przez dyrekcję lub radę rodziców) decyduje społeczność szkolna. Uczennice_niowie, a także rodzice, nauczycielki_e oraz inne_i pracowniczki_y szkoły, zgłaszają pomysły, tworzą projekty. Następnie same_i wybierają te, które ich zdaniem są najbardziej atrakcyjne i potrzebne.

Wyjątkowość szkolnego budżetu polega na tym, że łączy, integruje i uczy współpracy różne grupy szkolne: uczniowską, nauczycielską, czy pracowniczki_ków administracji. Przy okazji uczennice_niowie uczą się o świecie szkolnych finansów. Szacując koszt swoich pomysłów, zaczynają widzieć, jakie możliwości i ograniczenia wiążą się z określonymi kwotami. Ten proces jest praktycznym uzupełnieniem nauki przedsiębiorczości i WOS-u w szkole.

Cele projektu

Dzięki realizacji Szkolnego Budżetu Obywatelskiego:

  • wzrasta sprawczość uczennic_niów i poczucie ich wpływu na sprawy szkoły,
  • uczennice_niowie są włączone_eni w decydowanie o sprawach szkoły i zyskają wiedzę na temat jej funkcjonowania. W dalszej perspektywie mogą stać się partnerami_kami dla kadry kierowniczej w podejmowaniu decyzji o ważnych sprawach i inwestycjach,
  • wzrasta rola samorządów uczniowskich w szkołach,
  • społeczności szkolne dowiadują się o działaniu warszawskiego budżetu obywatelskiego,
  • poszerzamy katalog dobrych praktyk i model SBO, skrojony do potrzeb warszawskich szkół.

Rekrutacja

  • Do 1 października 2023 zbierałyśmy_liśmy przez formularz zgłoszenia do projektu.
  • 2-8 października kontaktowałyśmy_liśmy się z wybranymi szkołami – z dyrekcją oraz osobą, która została wyznaczona do koordynacji projektu w szkole – aby porozmawiać o motywacjach i możliwościach szkoły do realizacji projektu. Z wybranymi szkołami zostały podpisane formalne porozumienia o współpracy.
  • do końca października poinformowałyśmy_liśmy o wynikach rekrutacji wszystkie szkoły, które zgłosiły się do projektu.

Jak działałyśmy_liśmy?

W każdej ze szkół powołany został zespół roboczy, złożony z uczennic_niów, nauczycielek_i i kadry kierowniczej. Zespoły przy wsparciu naszych mentorek_ów czuwały nad procesem w szkole: opracowywały regulamin budżetu, komunikowały go społeczności szkolnej, weryfikowały składane projekty i organizowały głosowanie. Najważniejsze działania w harmonogramie projektu do pobrania:

Udział w projekcie pozwalał na wykorzystanie gotowych materiałów merytorycznych, m. inn.:

  • gotowych scenariuszy spotkań roboczych i zajęć o budżecie obywatelskim,
  • schematycznego regulaminu SBO do dalszych prac grup projektowych,
  • prezentacji o projekcie i idei SBO do pokazania kadrze pedagogicznej.

Wartością projektu było to, że każda szkoła mogła indywidualnie dopasować realizację SBO do swojego harmonogramu. Szkoły, które wzięły udział w projekcie, otrzymały 1000 PLN na realizację działań, pod warunkiem dołożenia minimum kolejnego tysiąca złotych z własnego budżetu (np. budżetu szkoły, rady rodziców itp.).

W szkole powołana została osoba koordynująca, której zadaniem było prowadzić projekt. Osoba ta była zobowiązana do wspierania zespołu roboczego i koordynacji działań wokół SBO. Rekomendowałyśmy_liśmy, aby była to osoba zaangażowana we współpracę z samorządem uczniowskim lub innymi grupami uczniowskimi.

W październiku zorganizowany został warsztat szkoleniowy dla osób koordynujących. Jego celem było przekazanie praktycznych informacji dotyczących przeprowadzania procesu. 

Koordynator_ka szkolna blisko współpracowała z mentorem_ką z naszej Fundacji, czyli osobą, której zadaniem było wspieranie całego procesu.

W każdej szkole przeprowadzony został warsztat otwierający z przedstawicielami_kami władz szkoły, nauczycieli_ek, rodziców i uczniów_ennic. Podczas warsztatu szkoły wypracowywały swoje podejście i harmonogram szkolnego budżetu. Przy merytorycznym wsparciu osób mentorskich zainicjowany został partycypacyjny proces wdrożenia i przeprowadzenia szkolnego budżetu obywatelskiego.

Rezultaty

Realizacja zwycięskich projektów wybranych przez społeczności szkolne. Realizacja własnych projektów i pomysłów w ramach szkolnego budżetu obywatelskiego może mieć przełożenie na wzrost zaufania młodzieży zarówno do szkoły jako instytucji, jak i do dorosłych, którzy nią zarządzają. Na koniec projektu zaprosiłyśmy_liśmy przedstawicieli_ki wszystkich szkół na wspólne świętowanie dobrych praktyk. Z doświadczeń zebranych przez szkoły wyciągamy wnioski, które służą nam do poszerzenia katalogu dobrych praktyk i modelu SBO, skrojonego do potrzeb warszawskich szkół.

Przydatne publikacje

po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją

Koordynatorka projektu:
Joanna Chomko
j.chomko@poledialogu.org.pl

Projekt Szkolny Budżet Obywatelski w Warszawie był współfinansowany ze środków m.st. Warszawy w ramach miejskiego konkursu Młodzi kompetentni Warszawiacy w swoim mieście 2023-2024.