Do udziału w 4. edycji programu Pozarządownik Szkolny zapraszaliśmy_łyśmy osoby pracujące w szkołach, które chciały urozmaicić prowadzone przez siebie lekcje (w tym lekcje online), a przy okazji zainteresować uczniów_ennice działalnością organizacji pozarządowych i działalnością na rzecz dobra wspólnego. Kolejny rok rozwijaliśmy_łyśmy wiedzę o III sektorze wśród uczniów_ennic warszawskich szkół podstawowych (VII i VIII klasy) oraz ponadpodstawowych. Projekt był całkowicie bezpłatny dla szkół, a jego realizacja finansowana była z dotacji m.st. Warszawy.
W ramach programu Pozarządownik Szkolny zapoznaliśmy_łyśmy społeczność szkolną ze światem organizacji społecznych, oddolnego organizowania się w różnych obszarach życia, rozwijania pasji czy zainteresowań. Dzięki podnoszeniu wiedzy na temat III sektora wspólnie doprowadzaliśmy_łyśmy do zwiększania postaw obywatelskich wśród młodzieży i jej zaangażowania społecznego.
Naukę prowadziliśmy_łyśmy przede wszystkim za pomocą interaktywnych narzędzi takich jak „Gra w zmianę”, czyli gry karcianej ukazującej różnorodność fundacji i stowarzyszeń i skłaniającej do argumentowania swoich racji na rzecz zmiany społecznej. Przewidywaliśmy_łyśmy również scenariusze lekcji z wykorzystaniem materiałów filmowych, czy spotkania i warsztaty z wybranymi organizacjami pozarządowymi współpracującymi z nami w ramach projektu.
W czasie trwania programu przy pomocy „Gry w zmianę” oraz przygotowanych przez nas lekcji – uczniowie_ennice dowiadywali_ły się, czym są organizacje pozarządowe i jaka jest ich specyfika, czym się zajmują, jak działają, czym się różnią, jak rozwijają kluczowe kompetencje – umiejętności komunikacji, argumentacji, pracy w grupie, jak również w jaki sposób sami mogą się zaangażować w działania organizacji. Uczniowie_ennice miały możliwość spotkania z przedstawicielami_kami wybranej organizacji społecznej.
W ramach projektu przewidywaliśmy_łyśmy wsparcie mentorskie dla kadry pedagogicznej przy przeprowadzeniu lekcji o 3 sektorze, rozgrywki „Gry w zmianę” w wersji stacjonarnej lub innego wykorzystania karty gry (również online) oraz koordynacji warsztatu z organizacją społeczną. Każda szkoła w ramach projektu otrzymała 4 egzemplarze gry.
Szeroko do kadry pedagogicznej i dyrekcji kierowane były informacje oraz webinaria dotyczące formalnej strony współpracy szkół i organizacji. Na koniec zaplanowaliśmy_łyśmy spotkanie podsumowujące projekt w formule Open Space z udziałem nauczycieli_ek oraz dyrektorów_ek warszawskich szkół
W tej edycji projektu pilotażowo chcieliśmy_ałyśmy wyraźniej uwzględnić rodziców. W ramach pracy mentora_ki z grupą uczniowską i nauczycielem_ką wspólnie wypracowywany był sposób włączenia rodziców we współpracę i rozpoznawane potrzeby w tym zakresie. Przewidywaliśmy_łyśmy możliwość zrealizowania warsztatów dla rodziców (również prowadzonych przez przedstawicieli_ki warszawskiego 3. sektora) w kontekście m.in. spierania młodzieży w kryzysie psychicznym, jego profilaktyki, wzmacniania więzi społecznych młodych ludzi, czy rozmawiania w domu o trudnych tematach.
By ukończyć projekt szkoła zobowiązywała się do zrealizowania 3 aktywności (2 lekcji + 1 warsztatu) spośród poniżej zaproponowanych:
Regulamin programu: KLIKNIJ tutaj
Organizatorami programu były ponownie Fundacja Pole Dialogu i Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Agnieszka Pędzich
koordynatorka projektu z ramienia Fundacji Pole Dialogu
a.pedzich@poledialogu.org.pl
Dominika Strzelecka
koordynatorka projektu z ramienia Centrum Edukacji Obywatelskiej
dominika.strzelecka@ceo.org.pl
Projekt był finansowany ze środków m.st. Warszawy.