Wspieramy dialog, włączamy ludzi.

Pozarządownik Szkolny 4.0

 

Do udziału w 4. edycji programu Pozarządownik Szkolny zapraszaliśmy_łyśmy osoby pracujące w szkołach, które chciały urozmaicić prowadzone przez siebie lekcje (w tym lekcje online), a przy okazji zainteresować uczniów_ennice działalnością organizacji pozarządowych i działalnością na rzecz dobra wspólnego. Kolejny rok rozwijaliśmy_łyśmy wiedzę o III sektorze wśród uczniów_ennic warszawskich szkół podstawowych (VII i VIII klasy) oraz ponadpodstawowych. Projekt był całkowicie bezpłatny dla szkół, a jego realizacja finansowana była z dotacji m.st. Warszawy.

Tematyka i cele projektu

W ramach programu Pozarządownik Szkolny zapoznaliśmy_łyśmy społeczność szkolną ze światem organizacji społecznych, oddolnego organizowania się w różnych obszarach życia, rozwijania pasji czy zainteresowań. Dzięki podnoszeniu wiedzy na temat III sektora wspólnie doprowadzaliśmy_łyśmy do zwiększania postaw obywatelskich wśród młodzieży i jej zaangażowania społecznego.

Naukę prowadziliśmy_łyśmy przede wszystkim za pomocą interaktywnych narzędzi takich jak „Gra w zmianę”, czyli gry karcianej ukazującej różnorodność fundacji i stowarzyszeń i skłaniającej do argumentowania swoich racji na rzecz zmiany społecznej. Przewidywaliśmy_łyśmy również scenariusze lekcji z wykorzystaniem materiałów filmowych, czy spotkania i warsztaty z wybranymi organizacjami pozarządowymi współpracującymi z nami w ramach projektu.

Jak działaliśmy_łyśmy

  • Dla młodzieży

W czasie trwania programu przy pomocy „Gry w zmianę” oraz przygotowanych przez nas lekcji – uczniowie_ennice dowiadywali_ły się, czym są organizacje pozarządowe i jaka jest ich specyfika, czym się zajmują, jak działają, czym się różnią, jak rozwijają kluczowe kompetencje – umiejętności komunikacji, argumentacji, pracy w grupie, jak również w jaki sposób sami mogą się zaangażować w działania organizacji. Uczniowie_ennice miały możliwość spotkania z przedstawicielami_kami wybranej organizacji społecznej.

  • Dla kadry pedagogicznej i dyrekcji

W ramach projektu przewidywaliśmy_łyśmy wsparcie mentorskie dla kadry pedagogicznej przy przeprowadzeniu lekcji o 3 sektorze, rozgrywki „Gry w zmianę” w wersji stacjonarnej lub innego wykorzystania karty gry (również online) oraz koordynacji warsztatu z organizacją społeczną. Każda szkoła w ramach projektu otrzymała 4 egzemplarze gry.

Szeroko do kadry pedagogicznej i dyrekcji kierowane były informacje oraz webinaria dotyczące formalnej strony współpracy szkół i organizacji. Na koniec zaplanowaliśmy_łyśmy spotkanie podsumowujące projekt w formule Open Space z udziałem nauczycieli_ek oraz dyrektorów_ek warszawskich szkół

  • Dla rodziców

W tej edycji projektu pilotażowo chcieliśmy_ałyśmy wyraźniej uwzględnić rodziców. W ramach pracy mentora_ki z grupą uczniowską i nauczycielem_ką wspólnie wypracowywany był sposób włączenia rodziców we współpracę i rozpoznawane potrzeby w tym zakresie. Przewidywaliśmy_łyśmy możliwość zrealizowania warsztatów dla rodziców (również prowadzonych przez przedstawicieli_ki warszawskiego 3. sektora) w kontekście m.in. spierania młodzieży w kryzysie psychicznym, jego profilaktyki, wzmacniania więzi społecznych młodych ludzi, czy rozmawiania w domu o trudnych tematach.

Rekrutacja

  • Do udziału w projekcie szkołę zgłaszała dyrekcja lub, za zgodą dyrekcji, nauczyciel_ka przez elektroniczny formularz rekrutacyjny.
  • Zapraszaliśmy_łyśmy wszystkie warszawskie szkoły ponadpodstawowe (liceum, technikum, szkoła branżowa) oraz podstawowe w zakresie klas VII -VIII. Program mógł być realizowany w ramach dowolnych zajęć, czy godziny wychowawczej, zajęć dodatkowych. Mieliśmy_ałyśmy do wykorzystania pulę warsztatów z organizacjami.
  • Rekrutacja do projektu była ciągła – do projektu można było zgłosić się w dowolnym momencie. Zgłoszenia zbieraliśmy_łyśmy do 30 maja 2021 r.

By ukończyć projekt szkoła zobowiązywała się do zrealizowania 3 aktywności (2 lekcji + 1 warsztatu) spośród poniżej zaproponowanych:

  • Lekcja wprowadzająca z informacjami ogólnymi o III sektorze.
  • Lekcja z rozgrywką gry karcianej „Gra w zmianę”.
  • Lekcja z wykorzystaniem 1 z 2 scenariuszy wokół filmowych wizyt studyjnych w warszawskich organizacjach.
  • Warsztat dla młodzieży prowadzony przez organizację społeczną (z listy dostępnych warsztatów lub w razie możliwości zorganizowany na potrzeby danej grupy w toku indywidualnych ustaleń z wybraną organizacją).
  • Warsztat dla rodziców prowadzony przez organizację społeczną (z listy dostępnych warsztatów).

Regulamin programu: KLIKNIJ tutaj

Organizatorami programu były ponownie Fundacja Pole Dialogu i Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Materiały projektowe

po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z grą
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z grą
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją
po kliknięciu w grafikę
otwiera się link z publikacją

Koordynatorki projektu

Agnieszka Pędzich
koordynatorka projektu z ramienia Fundacji Pole Dialogu
a.pedzich@poledialogu.org.pl

Dominika Strzelecka
koordynatorka projektu z ramienia Centrum Edukacji Obywatelskiej
dominika.strzelecka@ceo.org.pl

Projekt był finansowany ze środków m.st. Warszawy.