Jak sprawić, by młode osoby włączały się w życie swoich miejscowości? Jak skutecznie budować postawy obywatelskie wśród młodych ludzi? Jak korzystać z ich niesztampowych pomysłów? Jakie elementy budżetu partycypacyjnego można wpleść w edukację szkolną?
Do udziału w seminarium o roli szkół w edukacji obywatelskiej zapraszamy w szczególności dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, bibliotekarzy i inne osoby pracujące z młodzieżą.
Termin: środa 29 czerwca, godz. 10.00–15.00
Miejsce: Budynek PAST-y (IV piętro), ul. Zielna 39, Warszawa
Pretekstem do dyskusji są doświadczenia zebrane w ramach projektu „Edukacja o budżecie partycypacyjnym w szkołach na Targówku”. W poprzedniej edycji budżetu partycypacyjnego młode osoby z tej warszawskiej dzielnicy nie zgłosiły ani jednego projektu. W tym roku dzięki naszym działaniom edukacyjnym w 11 szkołach (wszystkich gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych dzielnicy) młodzież złożyła ich aż 25! Aby uzyskać taki efekt Fundacja Pole Dialogu we współpracy z Urzędem Dzielnicy Targówek przeprowadziła warsztaty dla 110 nauczycieli, 186 lekcji dla 2000 uczniów i 90 godzin konsultacji dla młodych projektodawców. Wyjaśnialiśmy zasady budżetu partycypacyjnego, zachęcaliśmy młodzież do diagnozy swojej okolicy i wypracowania pomysłów zmian. Udało się stworzyć sprzyjające warunki do działania. Pracę nad własnymi projektami zaczęło 120 uczniów i uczennic.
Seminarium składa się z dwóch części. W pierwszym bloku poznamy doświadczenia nauczycieli i organizacji współpracujących ze szkołami. Będzie też szansa na dyskusję i wymianę doświadczeń. W drugim bloku przedstawimy przykład edukacji o budżecie partycypacyjnym w szkołach na Targówku. Zastanowimy się w jaki sposób wykorzystać w szkole edukacyjny potencjał budżetu partycypacyjnego.
10.00 – 10.20 Martyna Studzińska (Fundacja Pole Dialogu): otwarcie seminarium.
10.20 – 12.00 Blok I. Edukacja obywatelska młodzieży.
Olga Napiontek (Fundacja Civis Polonus): Wyzwania edukacji obywatelskiej wśród młodzieży.
Renata Korolczuk (nauczycielka, tutor, wychowawca, 4 Społeczne Gimnazjum STO ul. Bachmacka): Aktywna młodzież – jak wykrzesać ten zapał?
Anna Bulenda (Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS): Budżet partycypacyjny w szkołach w Rybniku.
Dyskusja w grupach z elementami warsztatowymi: Jak angażować uczniów do działań obywatelskich? Wyzwania i metody. Wymiana doświadczeń.
12.00 – 12.30 Przerwa na poczęstunek
12.30 – 14.30 Blok II. Edukacja obywatelska w oparciu o budżet partycypacyjny.
Projekcja filmu dokumentalnego „Budżet Partycypacyjny – edukacja obywatelska w szkołach na Targówku”.
Martyna Studzińska (Fundacja Pole Dialogu): Zaangażowanie uczniów w budżet partycypacyjny – uczenie przez doświadczenie. Prezentacja i dyskusja o scenariuszach lekcji o budżecie partycypacyjnym.
Adam Markuszewski (Fundacja Pole Dialogu): Jak stworzyć warunki, by młodzież aktywnie uczestniczyła w budżecie partycypacyjnym?
Dyskusja w grupach z elementami warsztatowymi. Wprowadzenie szkolnej edukacji o budżecie partycypacyjnym. Szanse i bariery.
14.30 – 15.00 Podsumowanie warsztatów. Zakończenie seminarium.
Udział w seminarium jest bezpłatny. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, prosimy rejestrację za pomocą formularza zgłoszeniowego do 27 czerwca 2016 r. do godz. 13.00. Decyduje kolejność z zgłoszeń. Uczestnicy spoza Warszawy mogą ubiegać się o zwrot kosztów podróży.
Dodatkowe informacje: kontakt@poledialogu.org.pl , tel. 737 464 853.
Projekt „Budżet partycypacyjny na Targówku – edukacja obywatelska w szkołach” jest dofinansowany ze środków Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.