Jak sprawić, by młodzi ludzie chętniej angażowali się w budżet partycypacyjny? Co można zrobić, by zwiększyć liczbę składanych przez nich projektów? Jak sprawić, by szkoły były odpowiedzialnymi uczestnikami procesu budżetu partycypacyjnego?
Do udziału w seminarium zapraszamy samorządowców z różnych miast, w szczególności prezydentów, burmistrzów i wójtów, koordynatorów budżetu partycypacyjnego, przedstawicieli wydziałów edukacji i wydziałów promocji oraz wszystkich urzędników zaangażowanych w realizację budżetu partycypacyjnego.
Termin: 1 lipca 2016
Miejsce: Dago Centrum (budynek Rondo 1, II piętro), ul. Rondo ONZ 1, Warszawa
Pretekstem do dyskusji są doświadczenia zebrane w ramach projektu „Edukacja o budżecie partycypacyjnym w szkołach na Targówku”. W poprzedniej edycji budżetu partycypacyjnego młode osoby z tej warszawskiej dzielnicy nie zgłosiły ani jednego projektu. W tym roku dzięki naszym działaniom edukacyjnym w 11 szkołach (wszystkich gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych dzielnicy) młodzież złożyła ich aż 25! Aby uzyskać taki efekt Fundacja Pole Dialogu we współpracy z Urzędem Dzielnicy Targówek przeprowadziła warsztaty dla 110 nauczycieli, 186 lekcji dla 2000 uczniów i 90 godzin konsultacji dla młodych projektodawców. W trakcie seminarium chcemy wspólnie zastanowić się, w jaki sposób nasze działania można powtórzyć w innych miejscach.
Seminarium składa się z dwóch części. W pierwszym bloku poznamy perspektywę różnych samorządów na wyzwanie związane z angażowaniem młodych osób oraz szkół w procesy budżetu partycypacyjnego. Będzie też szansa na dyskusję i wymianę doświadczeń. W drugim bloku przedstawimy model edukacji o budżecie partycypacyjnym w szkołach oraz podyskutujemy o szansach na jego upowszechnienie.
11.00 – 11.20 Martyna Studzińska (Fundacja Pole Dialogu): otwarcie seminarium.
11.20 – 13.00 Blok I. Młodzież i szkoły jako odpowiedzialni uczestnicy budżetu partycypacyjnego
Agata Bluj (Fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”): Wyzwania związane z procesem budżetu partycypacyjnego w kontekście udziału młodzieży.
Joanna Grabarczyk (Urząd Miejski w Sosnowcu, Wydział Rozwoju i Promocji Miasta): Wprowadzanie edukacji o budżecie partycypacyjnym wśród dzieci i młodzieży – przykład Miasta Sosnowiec.
Kamil Bednarz (Urząd Miasta Gorzów Wielkopolski, Biuro Konsultacji Społecznych i Rewitalizacji): Szukanie sposobów, by wybrnąć z przewagi szkół i innych instytucji w głosowaniu w budżecie partycypacyjnym.
Dyskusja w grupach z elementami warsztatowymi: Jak sobie radzić z tymi wyzwaniami? Wymiana doświadczeń między różnymi samorządami.
13.00 – 13.30 Przerwa na poczęstunek
13.30 – 15.30 Blok II. Edukacja o budżecie partycypacyjnym w szkołach. Jak to robić?
Projekcja filmu dokumentalnego o projekcie pt. „Budżet Partycypacyjny – edukacja obywatelska w szkołach na Targówku”.
Martyna Studzińska (Fundacja Pole Dialogu): Jak zachęcić młodzież do składania projektów? Przedstawienie modelu edukacji o budżecie partycypacyjnym.
Sylwia Weilandt (Urząd Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy, Wydział Kadr i Funduszy Europejskich): Prowadzenie edukacji o budżecie partycypacyjnym we współpracy z organizacją pozarządową i szkołami. Praktyczne wyzwania.
Katarzyna Tadeusiak – Jeznach (Fundacja Pole Dialogu): Jak rozmawiać o zasadzie ogólnodostępności projektów z uczniami i nauczycielami?
Dyskusja w grupach z elementami warsztatowymi: czy taki model edukacji o budżecie partycypacyjnym można wprowadzić w innych samorządach? Szanse i bariery.
15.30 – 16.00 Podsumowanie warsztatów. Zakończenie seminarium.
Udział w seminarium jest bezpłatny. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, prosimy rejestrację za pomocą formularza zgłoszeniowego do 28 czerwca 2016 r. do godz. 14.00. Decyduje kolejność z zgłoszeń. Uczestnicy spoza Warszawy mogą ubiegać się o zwrot kosztów podróży.
Dodatkowe informacje: kontakt@poledialogu.org.pl, tel.737 464 853.
Projekt „Budżet partycypacyjny na Targówku – edukacja obywatelska w szkołach” jest dofinansowany ze środków Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.