Wspieramy dialog, włączamy ludzi.

W obronie zadbanego Cinquecento. Odcienie sprzeciwu wobec Strefy Czystego Transportu w Krakowie i szanse na tworzenie dialogu wokół tematu jakości powietrza w polskich miastach

Anna Pruszyńska

Fundacja Pole Dialogu

Warszawa 2024

Publikacja „W obronie zadbanego Cinquecento…” stanowi podsumowanie wywiadów grupowych, które przeprowadziliśmy_łyśmy w maju z tzw. pozostawionymi w tyle (ang. left behinds) krakowskiej Strefy Czystego Transportu. Do grupy tej zaliczyliśmy_łyśmy ludzi pominiętych w konsultacjach społecznych dot. SCT, jej zadeklarowanych przeciwników_czki, a także te osoby, które zostaną zmuszone do wymiany samochodu przez nowe regulacje. Chcieliśmy_ałyśmy poznać ich przyzwyczajenia transportowe i stan wiedzy na temat zasad i założeń SCT, a także zrozumieć, z czego wywodzą się ich negatywne opinie na jej temat. Osoby, których samochody nie będą miały prawa wjazdu do Krakowa po wprowadzeniu SCT pytaliśmy o planowane działania dostosowawcze i trudności, jakich się w związku z nimi spodziewają.


Badanie pozwoliło m.in. poznać najczęstsze mity funkcjonujące wokół Stref Czystego Transportu, ale i jakości powietrza w miastach w ogóle, a także zidentyfikować warunki, które sprzyjają ich powstawaniu i upowszechnianiu. Ukazało też błędy popełnione podczas kampanii informacyjnej dotyczącej SCT, takie jak np. przedstawianie jej jako „zielonej” polityki (prośrodowiskowej lub proklimatycznej), a nie prozdrowotnej.


Na podstawie wniosków z badania wypracowaliśmy_łyśmy rekomendacje dla samorządów zmagających się z problemem niskiej jakości powietrza, które pomogą im wprowadzać Strefy Czystego Transportu w sposób bardziej skuteczny, demokratyczny i sprawiedliwy.

Kontynuacją niniejszej publikacji jest raport „Strefa Czystego Dialogu, czyli jak włączać mieszkańców_ki w proces wprowadzania Stref Czystego Transportu?” , w którym znajdziecie m.in.:

  • sugestie dotyczące trudności, jakie można napotkać na każdym kroku pracy nad planowaniem SCT i rekomendacje dotyczące narzędzi partycypacji, które będą pomocne przy mierzeniu się z tymi wyzwaniami.
  • Przykładowe działania  partycypacyjne i kampanie informacyjne z Warszawy i innych miast w Europie, które wprowadziły SCT.
  • Mapę miast, które mogą zostać zobowiązane do wprowadzenia SCT w najbliższych latach.
  • po kliknięciu w grafikę
    otwiera się link z publikacją


    Raport powstał przy wsparciu European Climate Foundation. Odpowiedzialność za informacje i opinie w nim przedstawione spoczywa na autorach_kach. European Climate Foundation nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie zawartych lub wyrażonych w nim treści.