Eva Mackeviča, Mateusz Wojcieszak
Fundacja Pole Dialogu
Warszawa 2024
Razem z grupą praktyków_czek partycypacji oraz ekspertów_tek polityk transportowych przyjrzeliśmy_ałyśmy się polskim przykładom wprowadzania Stref Czystego Transportu (SCT). Naszym celem była refleksja i wypracowanie narzędzi, które spowodują, że podobne rozwiązania publiczne będą wprowadzane skuteczniej, z większym udziałem mieszkańców_nek i róznych grup interesariuszy oraz z uważnością na potencjalne grupy left-behinds. Mieliśmy_ałyśmy na uwadze fakt, że w wielu polskich miastach już niedługo przeprowadzenie podobnego procesu będzie konieczne i jesteśmy przekonani_e, że warto realizować go z uwzględnieniem wartości demokratycznych.
W raporcie znajdziecie:
Publikacja „W obronie zadbanego Cinquecento…” stanowi dopełnienie niniejszego raportu. Zawiera podsumowanie wywiadów grupowych, które przeprowadziliśmy_łyśmy w maju z tzw. pozostawionymi w tyle (ang. left behinds) krakowskiej Strefy Czystego Transportu. Badanie pozwoliło m.in. poznać najczęstsze mity funkcjonujące wokół Stref Czystego Transportu, ale i jakości powietrza w miastach w ogóle, a także zidentyfikować warunki, które sprzyjają ich powstawaniu i upowszechnianiu. Ukazało też błędy popełnione podczas kampanii informacyjnej dotyczącej SCT.
Raport powstał przy wsparciu European Climate Foundation. Odpowiedzialność za informacje i opinie w nim przedstawione spoczywa na autorach_kach. European Climate Foundation nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie zawartych lub wyrażonych w nim treści.