Wspieramy dialog, włączamy ludzi.

School Participatory Budget – a tool to foster school democracy

 

W ramach działań koncentrujemy się na opracowaniu i upowszechnieniu narzędzi Szkolnego Budżetu Obywatelskiego (SBO) aby zwiększać zaangażowanie młodych Europejczyków i Europejek w środowisko szkolne. Uczymy w nim, jak skutecznie zarządzać procesem podejmowania decyzji, aby był on demokratyczny i realnie włączał młodych i edukatorów_ki. 

Projekt realizujemy we współpracy z organizacjami partnerskimi z Polski (Fundacja Laboratorium Badań i Działań Społecznych „SocLab”), Włoch (BiPart Impresa sociale), Hiszpanii (Oficina de Proyectos Europeos del Gobierno de Cantabria S.L.) i Bułgarii (The Small Steps Foundation).

Najważniejsze etapy

  1. Badania nad demokracją szkolną i szkolnymi budżetami obywatelskimi – pierwsza faza projektu obejmuje badania społeczne nad tym, jak działają szkolne budżety obywatelskie w różnych krajach europejskich. Projekt będzie gromadził wiedzę i doświadczenie o wyzwaniach wprowadzania SBO oraz dobrych praktykach. Dzięki przeprowadzonym badaniom odpowiemy  na pytanie, jaki wpływ mają narzędzia budżetu obywatelskiego na praktyki demokratyczne w środowiskach szkolnych.
  2. Opracowanie narzędzi i materiałów edukacyjnych – na podstawie wyników badań nasz zespół stworzy ł zestaw przydatnych materiałów, do których dostęp będą mieli młodzi ludzie i środowisko edukacyjne. Znajdą się w nim między innymi konkretne narzędzia dotyczące tego, jak można tworzyć budżety obywatelskie w szkołach, rozwijając umiejętności obywatelskie i odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
  3. Testowanie i pilotaż – w kolejnym kroku do przetestowania narzędzi partycypacyjnych w swoich szkołach zaprosimy uczniów_nnice i nauczycielki_le.  Celem tego etapu jest zachęcenie młodych osób do praktycznego udziału w procesie demokratycznym poprzez samodzielne zarządzanie częścią funduszy szkolnych.  
  4. Szkolenia międzynarodowe i wydarzenia krajowe – środowisko edukacyjne i młodzi liderzy_ki zaprosimy  na międzynarodowe szkolenie oraz szereg lokalnych wydarzeń krajowych. Spotkania będą okazją do wymiany  doświadczeń między uczestnikami_czkami i rozwinięcia umiejętności pracy z budżetami obywatelskimi. Podczas tego etapu powstanie platforma e-learningowa dedykowana kursowi szkolnych budżetów obywatelskich, dzięki której kolejne osoby będą mogły zgłębić wiedzę o narzędziach partycypacji i wykorzystać je w swoich środowiskach lokalnych.
  5. Rozpowszechnianie i promocja wiedzy – w ostatnim etapie projektu skupimy się na szerokim rozpowszechnianiu zdobytej wiedzy i doświadczeń. Dla decydentów_ek miejskich przygotujemy materiały i wskazówki pomocne w  promowaniu tej formy edukacji obywatelskiej w jak największej liczbie szkół i placówek edukacyjnych w Europie.

Cele projektu

  • Zbudowanie paneuropejskiej sieci aktywnych młodych obywateli_ek i liderów_ek edukacyjnych, którzy_re wspólnie będą rozwijać procesy demokratyczne w szkołach.
  • Zaangażowanie młodego pokolenia w życie społeczne. 
  • Wzmocnienie umiejętności przywódczych oraz odpowiedzialność za społeczność, w której żyją i pracują młodzi ludzie.

Zespół projektu

koordynator programu
Konrad Ryszard Wysocki
k.wysocki@poledialogu.org.pl

koordynatorka badania
Anna Pruszyńska
a.pruszynska@poledialogu.org.pl 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora_ki lub autorów_ek i niekoniecznie odzwierciedlają˛ poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.