W ramach działań koncentrujemy się na opracowaniu i upowszechnieniu narzędzi Szkolnego Budżetu Obywatelskiego (SBO) aby zwiększać zaangażowanie młodych Europejczyków i Europejek w środowisko szkolne. Uczymy w nim, jak skutecznie zarządzać procesem podejmowania decyzji, aby był on demokratyczny i realnie włączał młodych i edukatorów_ki.
Projekt realizujemy we współpracy z organizacjami partnerskimi z Polski (Fundacja Laboratorium Badań i Działań Społecznych „SocLab”), Włoch (BiPart Impresa sociale), Hiszpanii (Oficina de Proyectos Europeos del Gobierno de Cantabria S.L.) i Bułgarii (The Small Steps Foundation).
Najważniejsze etapy
- Badania nad demokracją szkolną i szkolnymi budżetami obywatelskimi – pierwsza faza projektu obejmuje badania społeczne nad tym, jak działają szkolne budżety obywatelskie w różnych krajach europejskich. Projekt będzie gromadził wiedzę i doświadczenie o wyzwaniach wprowadzania SBO oraz dobrych praktykach. Dzięki przeprowadzonym badaniom odpowiemy na pytanie, jaki wpływ mają narzędzia budżetu obywatelskiego na praktyki demokratyczne w środowiskach szkolnych.
- Opracowanie narzędzi i materiałów edukacyjnych – na podstawie wyników badań nasz zespół stworzy ł zestaw przydatnych materiałów, do których dostęp będą mieli młodzi ludzie i środowisko edukacyjne. Znajdą się w nim między innymi konkretne narzędzia dotyczące tego, jak można tworzyć budżety obywatelskie w szkołach, rozwijając umiejętności obywatelskie i odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
- Testowanie i pilotaż – w kolejnym kroku do przetestowania narzędzi partycypacyjnych w swoich szkołach zaprosimy uczniów_nnice i nauczycielki_le. Celem tego etapu jest zachęcenie młodych osób do praktycznego udziału w procesie demokratycznym poprzez samodzielne zarządzanie częścią funduszy szkolnych.
- Szkolenia międzynarodowe i wydarzenia krajowe – środowisko edukacyjne i młodzi liderzy_ki zaprosimy na międzynarodowe szkolenie oraz szereg lokalnych wydarzeń krajowych. Spotkania będą okazją do wymiany doświadczeń między uczestnikami_czkami i rozwinięcia umiejętności pracy z budżetami obywatelskimi. Podczas tego etapu powstanie platforma e-learningowa dedykowana kursowi szkolnych budżetów obywatelskich, dzięki której kolejne osoby będą mogły zgłębić wiedzę o narzędziach partycypacji i wykorzystać je w swoich środowiskach lokalnych.
- Rozpowszechnianie i promocja wiedzy – w ostatnim etapie projektu skupimy się na szerokim rozpowszechnianiu zdobytej wiedzy i doświadczeń. Dla decydentów_ek miejskich przygotujemy materiały i wskazówki pomocne w promowaniu tej formy edukacji obywatelskiej w jak największej liczbie szkół i placówek edukacyjnych w Europie.
Cele projektu
- Zbudowanie paneuropejskiej sieci aktywnych młodych obywateli_ek i liderów_ek edukacyjnych, którzy_re wspólnie będą rozwijać procesy demokratyczne w szkołach.
- Zaangażowanie młodego pokolenia w życie społeczne.
- Wzmocnienie umiejętności przywódczych oraz odpowiedzialność za społeczność, w której żyją i pracują młodzi ludzie.
Zespół projektu
koordynator programu
Konrad Ryszard Wysocki
k.wysocki@poledialogu.org.pl
koordynatorka badania
Anna Pruszyńska
a.pruszynska@poledialogu.org.pl
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora_ki lub autorów_ek i niekoniecznie odzwierciedlają˛ poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.