Prezentujemy pakiet materiałów z czterech seminariów upowszechniających edukację młodzieży o budżecie partycypacyjnym: prezentacje, filmy, fotorelacje. Trzy kolejne dni – trzy różne perspektywy: samorządowców, szkół, organizacji pozarządowych z różnych miejscowości w kraju, a czwarty – spojrzenie dzielnic Warszawy.
Na przełomie czerwca i lipca 2016 r., wraz z Urzędem Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy, zorganizowaliśmy cztery seminaria. W kameralnym gronie, wspólnie z uczestnikami przyglądaliśmy się możliwościom i trudnościom wynikającym z włączania młodzieży w proces budżetu obywatelskiego. Udostępniamy nagrania do obejrzenia, prezentacje do pobrania oraz fotorelację. Zachęcamy do skorzystania i dzielenia się z innymi.
Seminarium dla szkół, 29 czerwca 2016 r.
Jak prowadzić edukację obywatelską w oparciu o budżet partycypacyjny?
Program:
Martyna Studzińska (Fundacja Pole Dialogu): otwarcie seminarium, wstęp o budżecie partycypacyjnym
Blok I. Edukacja obywatelska młodzieży.
Olga Napiontek (Fundacja Civis Polonus): Wyzwania edukacji obywatelskiej wśród młodzieży.
Renata Korolczuk (nauczycielka, tutor, wychowawca, 4 Społeczne Gimnazjum STO ul. Bachmacka): Aktywna młodzież – jak wykrzesać ten zapał?
Anna Bulenda (Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS): Budżet partycypacyjny w szkołach w Rybniku.
Dyskusja: Jak angażować uczniów do działań obywatelskich? Wyzwania i metody. Wymiana doświadczeń.
Blok II. Edukacja obywatelska w oparciu o budżet partycypacyjny.
Projekcja filmu dokumentalnego „Budżet Partycypacyjny – edukacja obywatelska w szkołach na Targówku”.
Martyna Studzińska (Fundacja Pole Dialogu): Zaangażowanie uczniów w budżet partycypacyjny – uczenie przez doświadczenie. Prezentacja i dyskusja o scenariuszach lekcji o budżecie partycypacyjnym.
Adam Markuszewski (Fundacja Pole Dialogu): Jak stworzyć warunki, by młodzież aktywnie uczestniczyła w budżecie partycypacyjnym?
Dyskusja: Wprowadzenie szkolnej edukacji o budżecie partycypacyjnym. Szanse i bariery.
Prezentacje z seminarium „Jak prowadzić edukację obywatelską w oparciu o budżet partycypacyjny?”
Seminarium dla organizacji pozarządowych, 30 czerwca 2016 r.
Jak organizacje pozarządowe mogą wspierać szkoły w budowaniu postaw obywatelskich?
Program:
Martyna Studzińska (Fundacja Pole Dialogu): otwarcie seminarium, wstęp o budżecie partycypacyjnym.
Blok I. Edukacja obywatelska w szkołach, różne sposoby współpracy.
Joanna Pietrasik (Fundacja Civis Polonus): Edukacja obywatelska w szkołach – wyzwania zebrane podczas współpracy ze szkołami.
Anna Dobrowolska (Centrum Edukacji Obywatelskiej): Całoroczny kontakt czy akcyjne wsparcie? Różne strategie wspierania szkół.
Anna Koch (Centrum Rozwiązań Systemowych): Gra symulacyjna w służbie edukacji obywatelskiej.
Dyskusja: Najskuteczniejsze formy wspierania szkół i nauczycieli. Co się sprawdza, czego lepiej unikać?
Blok II. Edukacja obywatelska i budżet partycypacyjny.
Martyna Studzińska (Fundacja Pole Dialogu): Współpraca na linii organizacja pozarządowa – szkoła – samorząd. Założenia, praktyka i wnioski na przyszłość.
Anna Czyżewska (Fundacja Pole Dialogu): Edukacja obywatelska praktycznie. Różnorodne formy działań w szkołach.
Dyskusja: Budżet partycypacyjny w szkolnej edukacji obywatelskiej. Jak to zrobić?
Prezentacje z seminarium „Jak organizacje pozarządowe mogą wspierać szkoły w budowaniu postaw obywatelskich?”
Seminarium dla samorządowców, 1 lipca 2016 r.
Jak mądrze angażować młodzież w proces budżetu partycypacyjnego?
Program:
Martyna Studzińska (Fundacja Pole Dialogu): Otwarcie seminarium.
Nikola Jennek (Fundacja Pole Dialogu) Wstęp o budżecie partycypacyjnym
Blok I. Młodzież i szkoły jako odpowiedzialni uczestnicy budżetu partycypacyjnego
Agata Bluj (Fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”): Wyzwania związane z procesem budżetu partycypacyjnego w kontekście udziału młodzieży.
Joanna Grabarczyk (Urząd Miejski w Sosnowcu, Wydział Rozwoju i Promocji Miasta): Wprowadzanie edukacji o budżecie partycypacyjnym wśród dzieci i młodzieży – przykład Miasta Sosnowiec.
Kamil Bednarz (Urząd Miasta Gorzów Wielkopolski, Biuro Konsultacji Społecznych i Rewitalizacji): Szukanie sposobów, by wybrnąć z przewagi szkół i innych instytucji w głosowaniu w budżecie partycypacyjnym.
Dyskusja: Jak sobie radzić z tymi wyzwaniami? Wymiana doświadczeń między różnymi samorządami.
Blok II. Edukacja o budżecie partycypacyjnym w szkołach. Jak to robić?
Martyna Studzińska (Fundacja Pole Dialogu): Jak zachęcić młodzież do składania projektów? Przedstawienie modelu edukacji o budżecie partycypacyjnym.
Sylwia Weilandt (Urząd Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy, Wydział Kadr i Funduszy Europejskich): Prowadzenie edukacji o budżecie partycypacyjnym we współpracy z organizacją pozarządową i szkołami. Praktyczne wyzwania.
Katarzyna Tadeusiak-Jeznach (Fundacja Pole Dialogu): Jak rozmawiać o zasadzie ogólnodostępności projektów z uczniami i nauczycielami?
Dyskusja: czy taki model edukacji o budżecie partycypacyjnym można wprowadzić w innych samorządach? Szanse i bariery.
Prezentacje z seminarium „Jak mądrze angażować młodzież w proces budżetu partycypacyjnego?”
Seminarium, 13 lipca 2016 r.
Jak budżet partycypacyjny może wspierać edukację obywatelską młodzieży?
Program:
Agata Urbanik (Fundacja Pole Dialogu), Grzegorz Gadecki (Zastępca Burmistrza Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy): Otwarcie seminarium
Blok I. Prezentacja doświadczeń i wniosków z realizacji projektu.
Martyna Studzińska (Fundacja Pole Dialogu): Jak zachęcić młodzież szkolną do składania projektów i głosowania? Prezentacja działań w szkołach.
Monika Gołębiowska (Urząd Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy): Prowadzenie edukacji o budżecie partycypacyjnym w szkołach. Praktyczne wyzwania.
Katarzyna Tadeusiak-Jeznach (Fundacja Pole Dialogu): Jak stworzyć warunki, by młodzież aktywnie uczestniczyła w budżecie partycypacyjnym? Edukacja obywatelska w praktyce.
Blok II. Dyskusja z elementami warsztatowymi
Model edukacji o budżecie partycypacyjnym – co zmodyfikować?
Jaki model edukacji o budżecie partycypacyjnym można wprowadzić w innych dzielnicach Warszawy?
Prezentacje z seminarium „Jak budżet partycypacyjny może wspierać edukację obywatelską młodzieży?”
Podczas każdego z seminariów był wyświetlany film dokumentalny o projekcie pt. „Budżet partycypacyjny – edukacja obywatelska w szkołach na Targówku”, przygotowany na zlecenie Urzędu Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy.